Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Morten Dahlin kan gøre Venstre til et folkeparti igen. Det kan Troels og Stephanie ikke

Jeg håber, at Venstre kan vende tilbage til at være et parti for både land og by – og det kræver en ny formand.

Niels Martin VindByrådsmedlem, (V), Fredericia

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Frihed og ansvar er de to ord, der gør, at jeg har været medlem af VU og Venstre i 33 år. Jeg har været frivillig i VU Fredericia, i Venstre i København, været folketingskandidat og sidder p.t. i byrådet i Fredericia på femte år. Jeg er bondedreng og har kørt flere timer på traktor end Troels, klippet haler og kastreret smågrise, inden det blev lovpligtigt med bedøvelse.

Men det var ikke Venstre som landbrugsparti, der tiltrak mig i 1993. Det var Uffe Ellemanns liberalisme, der rummede både land og by.

Den liberalisme og afbalancering mellem by og land glemte partitoppen i den nylige valgkamp. Det vurderer jeg som en af årsagerne til vores ærgerlige valgresultat.

Jeg elsker stadig at køre traktor, selvom jeg er endt som akademiker, men mener, vi skal lade vores politik afspejle den viden, vi får om miljøet. Det har vi formået i den flotte trepartsaftale, men vi bør også være tydelige på et forbud mod sprøjtning. De to ting udelukker ikke hinanden. Landbruget har ændret sig fra lavintensiv drift som på den slægtsgård, hvor jeg voksede op, til store svinefarme.

Når man beregner en pris, er man nødt til at indregne det, man kalder ”eksternaliteter” – afledte omkostninger. Kvælstofudledning er en afledt omkostning af svinefarme, som bør indregnes i prisen. Hvis vi stadig skal være et landbrugsland, så er økologi en af vejene frem.

Jeg elsker synet af bølgende kornmarker, og de reformer, som landbruget skal igennem, bør ske langsomt, så erhvervet kan følge med, og vi ikke får affolket de dele af vores land, hvor landbruget skaber vækst. Her tænker Alternativet, Enhedslisten og andre storbypartier kun på byerne og mangler solidaritet med resten af verden, hvor det ofte er svært at dyrke kvalitetsfødevarer som i Danmark. De fødevarer forsvinder, hvis hele Danmark skal være skov.

Jeg håber, at Venstre kan vende tilbage til at være et parti for både land og by, og at vi kan komme op på mindst 20 pct. af vælgerne, som vi bør ligge på med vores historie og politik. Den politik skal sælges som en værdi, som er langt mere, end at vi vil gøre Danmark rigere.

Venstres politik handler om frihed til at træffe egne valg. Politikken skal være en modpol til en curlingstat, der umyndiggør os alle. Når danskerne bliver rigere gennem lavere skat, kan vi selv vælge at spise økologisk og købe en elbil.

Troels og Stephanie tog prisværdigt ansvar, da der var mest brug for det og er dygtige ministre, men jeg kan ikke mærke dem udstråle venstrepolitik. Derfor bør vi have en anden i spidsen.

Jeg kan mærke Morten Dahlin, og det er jeg overbevist om, at resten af Danmark også kommer til.