Selvfølgelig skal I betale formueskat
De riges største problem er, hvor de skal gøre af alle deres penge, så der ikke er nogen, der kommer og tager lidt af dem.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det er foreslået, at de rigeste danskere – ja, dem med de svimlende formuer – skal beskattes 0,5 pct. mere i formueskat.
Det vil de ikke og truer os alle med bål og brand, for de betaler nemlig i forvejen nok, siger de.
Nu er det jo altså sådan, at ingen rige mennesker har kunnet opbygge deres formuer uden den lille mands hånd. Mange små, lavtlønnede hænder har nemlig bygget deres enorme formuer op. Men at dele og betale mere vil de alle ikke.
Må jeg gentage det en gang til for prins Knud? Gentage, at medmindre man har vundet i lotto og selv udfyldt sin kupon, så er 99,9 pct. af de svimlende formuer skabt af hænder og hoveder, der er skruet rigtigt på.
Slidsomme hænder, der i generationer har knoklet et langt liv for adelen, der 365 dage om året føler sig højt hævet over pøblen.
Disse rige mennesker lever i overflod og nægter at dele lidt ekstra ud. Dele ud til de små hænder. De hænder, der har skabt og møjsommeligt asfalteret de veje, de drøner rundt på i deres store, fede biler. Hænder, der har bygget deres kæmpevillaer og svømmebassiner – et arbejdende folk, der bukker og nejer for enden af de riges tag selv-bord.
Når man nu er millionær, er der ingen grund til at skjule det – medmindre det handler om at betale mindst mulig i skat. I de kredse klipper man ikke hækken selv eller ordner alt det trælse arbejde. Det har de folk til.
Men disse hænder har gjort de riges hænder svulmende store – og især fuckfingeren har de gjort kæmpestor. For dele lidt mere ud til det store fællesskab, som vi alle er en del af, niksen biksen.
Jeg tror, de rige – og det er dem selvfølgelig velundt – måske har glemt at sætte en pris på, at de selv kom så meget mere foran alle os andre. Deres største problem i livets ulidelige lethed er, hvor de skal placere deres svimlende formuer for at betale mindst muligt i skat.
Alle kan blive rige, siger de rige til alle os mindre begavede – os, mig. Men hvis alle var rige, hvem skulle så sidde ved kassen i Netto, vaske trappen og tømme skraldet?
Det er godt, der findes rige mennesker, men ikke for mange – for så ville ingen arbejde mere. Heldigvis er jeg ikke så rig, at jeg konstant behøver være paranoid over, at nogen kommer og tager mine penge.