En undskyldning til dansk landbrug ville være på sin plads
Hvorfor synes så mange politikere, at det er i orden at udskamme folk i et enkelt erhverv, som det har været tilfældet med landbruget under valgkampen?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg har altid været stolt af at være dansk. Vi har nogle gode, næstekærlige værdier og samtidig et fantastisk velfærdssystem, som tager hånd om os, når livet gør ondt.
Men hvad er det, der sker i denne valgkamp?
Er politik bare blevet et job som alle andre, hvor politikerne bare er ude på at promovere sig selv for at opnå den bedst mulige stilling?
Hvor er stoltheden over at være politiker blevet af?
Vi er et lille land med 6 mio. indbyggere; det må da være et drømmejob som politiker at få lov at styre en velfærdsstat som Danmark.
Men jeg er meget uforstående over for, hvordan det overhovedet er muligt at få over sine læber i en valgkamp at udskamme en lille gruppe privatpersoner, som driver et stolt erhverv som landbruget, der har dybe rødder langt tilbage i Danmarks historie.
Landbruget bidrager ikke blot med fødevarer af højeste kvalitet, men også mange job i både landbruget og div. følgeerhverv og ikke mindst store beløb til statskassen.
Jeg er helt indforstået med, at der indimellem skal ændres på nogle krav, og der er landbruget jo heldigvis kendt for at være omstillingsparat for at kunne følge med udviklingen. Men lad det dog ske på fair vilkår i hverdagen og ikke som valgflæsk. Det er ikke klædeligt for dansk politik.
Det er mig ubegribeligt, hvordan politikere kan få sig selv til at håne og drive klapjagt på et erhverv, som hele Danmarks kultur er bygget op om.
Denne valgkamp er ikke det bedste forbillede for vores unge mennesker, hvis vi gerne vil have ligeværd og respekt i Danmark. Skal vi fremover være nervøse for, hvad der sker i valgkampene? Hvilken gruppe bliver udskammet næste gang?
Hvor er Danmarks værdier og stolthed blevet af?
Jeg er taknemmelig for, at jeg og min familie bor på landet langt væk fra storbyens valgplakater, hvor vi kan nyde naturen, vores landbrug og vælge vores egne værdier til.
Jeg håber inderligt, at politikerne sidder med en dårlig smag i munden og kommer til fornuft.
En undskyldning for at udskamme dansk landbrug ville være på sin plads, inden skaden bliver ubærlig for mange landmænd og ikke mindst for Danmarks fremtidige økonomi.