Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Smil først, lær bagefter. I dag er skolen for børn, der føler, ikke tænker

Skolens formål kan ikke måles med smil og glade svar. Først skal børn lære, så kan leg og trivsel følge med. Læring først, leg bagefter. Også når livet er svært.

Andreas SteffensenLærer, Aalborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

»Kan du koncentrere dig i timerne?» eller »Tror du, at de andre børn i klassen kan lide dig?«

To af 20 spørgsmål, jeg skulle stille seksårige en grå mandag morgen. Børn, der endnu ikke kan stave deres eget navn og knap nok kan alfabetet, skulle alligevel måle deres egen trivsel til staten.

I dag er trivselsmålinger obligatoriske på alle folkeskoler. Politikere og skoleledere måler, hvordan børn har det, men interesserer sig næsten ikke for, hvad de lærer.

Efter de første spørgsmål stod det klart, at de var udtænkt af voksne, der aldrig har oplevet en time med seksårige og tror, børn tænker som små voksne. De skabte situationer, hvor mine elever begyndte at mistrives midt i testen. Alligevel måtte jeg gennemføre målingen. Ikke fordi jeg ville, men fordi jeg ikke måtte stoppe den.

Vi har fået en skole, hvor lærere bliver tvunget til test, selv når de vurderer, at det for eleverne er mere af navn end af gavn.

Kære voksen, der lavede trivselsmålingen: Sådan gik det i min klasse.

Én elev blev ked af det, fordi han ved en fejl svarede, at han ikke kunne lide sine lærere. En anden begyndte at græde over svære spørgsmål. En tredje var i dårligt humør, fordi afleveringen drillede. En fjerde nægtede at pakke sine plusplus væk for at lave testen. En femte havde haft et skænderi med sine forældre samme morgen.

Alligevel skal seksårige fortælle, hvordan de har det. Måler vi egentlig børns trivsel eller bare afleveringer og morgenens små skænderier?

Vi tester seksåriges refleksion over ord som “koncentration” og “følelser”, før de overhovedet har lært, hvad det vil sige at være glad eller ked af det. Vi planter tidlige frø af usikkerhed og selvvurdering i børn, der knap nok kender sig selv. Spørgsmål som: »Tror du, dine klassekammerater kan lide dig?« kan starte en kædereaktion af frygt, tvivl og konkurrence, før børnene overhovedet har lært noget om verden.

Sådan ser virkeligheden ud, når voksne tror, børn tænker som små voksne. Når abstrakte spørgsmål styrer dagen, bliver undervisningen til test, og vi kalder det skole.

Jeg blev ikke lærer for at være trivselsvejleder. Jeg blev lærer for at lære børn noget.

Som en leder sagde på et lærermøde forleden: »Det hedder leg og læring og ikke læring og leg.«

Jeg kiggede væk, rystet. Vi lærere er uddannet til at undervise, ikke til at skabe trivsel. Og nu blev vores faglighed sat til side igen. Trivselsdagsordenen gennemsyrer pædagogiske beslutninger, undervisningens indhold og hele skolehverdagen, hvor læring bliver et biprodukt.

Når trivsel sættes over læring, risikerer vi at forme børn, der er følsomme, men ikke fagligt stærke. Vi risikerer generationer, der måles på smil og glade svar, mens evnen til at tænke, forstå og handle undermineres.

Skolen bliver et trivselscenter, hvor alt andet sættes på pause, så længe børnene har det godt.

Vi må passe på med at gøre fuld trivsel til forudsætningen for læring og dannelse. Lægger vi alle vores æg i den kurv, får vi massive bagslag. Jeg har set det modsatte: Elevers trivsel vokser, når de lærer noget, mestrer noget eller oplever fremgang.

Læring skaber glæde og selvtillid, ikke omvendt. Skolen skal ikke vente på fuld trivsel, før børn får lov at lære.

Trivsel og læring står ikke i modsætning, og vi behøver ikke vælge. Eleverne har brug for begge dele. Men hvor er samtalen om skolens formål?