Kære Troels Lund Poulsen, tænk dig godt om
Jeg kan godt være i tvivl om, hvorvidt der kommer en borgerlig regering igen, så længe der ikke er mere politik på hylderne.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Som gammel venstremand – ved sidste valg frafalden, men med et stærkt ønske om at vende tilbage – kan jeg ikke lade være med som borger at kommentere på den politiske situation, suppleret med et par gode råd til jer, nu hvor vi kan se, at du stiller op som statsministerkandidat til en eventuel borgerlig regering.
Tillykke med kandidaturet. Spørgsmålet er nok, om der nogensinde igen kommer en borgerlig regering i Danmark med en borgerlig fløj opdelt i så mange partier, hvoraf en del kun hypper nogle specielle kartofler og ingen helhedspolitik har, men håber på, at deres to-tre mærkesager kan give stemmer nok.
Vil der i fremtiden være et borgerligt Danmark med så mange lønmodtagere, offentligt ansatte og så mange på overførselsindkomst? Jeg tvivler. Alternativet er en socialdemokratisk regering baseret på hele venstrefløjen samt måske De Radikale. Er dette ønskeligt for Danmark?
Her bliver vi nødt til at forholde os til det, vi har haft de seneste godt tre år – en regering hen over midten – ledet af Mette Frederiksen. Venstre fik mange hug for sin deltagelse, ikke mindst grundet den daværende formands ukloge udtalelser op til valget. Heldigvis besindede han sig og gik med, selvom nogle af os var betænkelige.
Jeg må her i bagklogskabens lys tilstå, at overordnet betragtet har midterregeringen været en succes for Danmark og danskerne bredt set, og det skal I have ros for, selvom der har været nogle fæle skæverter som store bededag og fødevarechecken.
Som borger undrer man sig også over, hvorfor en regering ikke beskæftiger sig mere med det, der optager borgeren i dagligdagen. Her kunne man nemt score nogle billige point. Hvad med alle de tåbelige ejendomsvurderinger eller alle sagerne om byggeri i kanten af fredskov? Her sidder to store styrelser med henholdsvis 1.300 og 1.500 mand og adskillige direktører i spidsen til millionlønninger.
Alligevel slipper alle disse mærkelige sager igennem, som om der slet ikke er en voksen til stede, og der kunne nævnes mange flere. Det har sågar fået Jyllands-Posten til at oprette et ministerium for sund fornuft.
Er vi nået dertil, at de ansvarlige ministre er så svage i forhold til embedsværket, at det kører sit eget løb? Det ser sådan ud. Er der slet ingen ministre mere, der som Bertel Haarder kunne trumfe tingene igennem.
Tænk dig godt om, Troels Lund Poulsen, før du går ind i en blå regering, hvis den skal være afhængig af Dansk Folkeparti og Messerschmidt. Jeg er ikke socialdemokrat, men Hummelgaard har fat i noget vigtigt. Kan du være i en blå blok, der er afhængig af en person, der lefler for Trump, er imod EU, er imod Ukrainestøtten og sympatiserer med de mest højreorienterede kræfter i EU? Svar er nødvendigt.
Mit råd skal være at afsøge muligheden for en regering hen over midten, hvilket jeg tror, at Mette Frederiksen vil medvirke til, hvis hun mener noget med sit slogan: »Vi skal passe på hinanden.« Det vil Danmark og danskerne være bedst tjent med.