Ung konservativ: Yahya Hassan havde ret. "Brigaden Danmark" skal løsrives fra den amerikanske hær
Taknemlighed må aldrig blive underkastelse, og det er det, vi er godt i gang med, hvis vi giver amerikanerne adgang til dansk jord.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Alt er normalt i studiet, mens TV2 Østjylland optager. Værtens skjorte er nystrøget, og slipset bundet stramt. Spørgsmålene er kritiske, og gæsten skarpere endnu. Gæsten er ingen andre end Yahya Hassan, et interview i forbindelse med hans kandidatur til Folketinget. Men dette interview er blevet skrevet ind i danmarkshistorien.
Imens Yahya uddyber et argument om indvandrere, der flytter ind i belastede områder, afbryder værten ham. »Det bliver de sidste ord, Yahya Hassan, tak, fordi du kom.«
Hvor alle andre ville have listet stille ud af studiet, gik Yahya anderledes til værks. Han stillede sig ind foran værten og begyndte at komme med holdninger, synspunkter og tilnærmelser. Ud af denne ild af ord kommer sætningen: »Vi er en brigade i den amerikanske hær.«
Jeg er ikke stor tilhænger af Yahyas midler eller mål, men lige her må jeg give ham ret. For den danske hærs selvbestemmelse og uafhængighed er ikke, hvad den har været, og slet ikke, hvad den burde være.
Jeg mener som enhver anden god konservativ, at Forsvaret skal styrkes. For hvad skal ellers passe på gode gamle Danmark? Det varmer derfor også mit hjerte, når jeg hører, at flere partier ønsker at hæve forsvarsbudgettet. Men de rigtige udfordringer og problematikker bliver ikke belyst tilstrækkeligt.
For Danmark har lige nu en skæv prioritering af vores midler, og vi træffer forkerte valg.
Danmark giver lige nu amerikanske tropper adgang til militærbaser. En adgang, jeg synes er helt utilstedelig, når amerikanerne er kommet med en direkte trussel mod det danske kongerige og den danske autoritet over vores eget territorium.
Lad der dog ikke være nogen tvivl: Jeg synes, at Danmark som nation og danskerne som folk skylder meget til Amerika for at befri os fra nazismen og bekæmpe kommunismen. Men taknemlighed må aldrig blive underkastelse, og den gæld, vi i sin tid opbyggede, skal ikke tilbagebetales, imens de gør præcis det, de for år tilbage reddede os fra, nemlig krænkelse af Danmarks suverænitet.
Der skal investeres massivt i forsvaret. For vi står i dag i en situation, hvor vi ikke kan stole på hverken øst eller vest. Både Kina, Rusland og USA med Trump for bordenden er i dag utilregnelige. Derfor mener jeg, at vi skal tage penge fra f.eks. ulandsbistanden til at hæve forsvarsbudgettet.
Jeg er enig med Yahya i, at vi i Danmark er blevet til en brigade i den amerikanske hær. Jeg er også enig i, at vi skal bryde ud. “Brigaden Danmark” skal løsrive sig og blive sin egen hær. Et forsvar, der er afhængig af andre magter, er ikke et forsvar, men en forlængelse af fremmed vilje. Danmark må igen kunne sige ja og nej med militær tyngde bag ordene. Det er en nødvendighed, hvis vi vil bibeholde det Danmark, vi kender.