Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vi skal have betryggende brevomdeling tilbage

Når brevomdeling overlades til en avisdistributør, vender samfundet ryggen til de ikke-digitale.

Olav W. BertelsenLektor, Aarhus N

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Da PostNord droppede brevomdelingen, og de røde postkasser blev taget ned, følte jeg et kæmpe tab, men jeg konstaterede ret hurtigt, at det var meget længe siden, at jeg selv havde sendt så meget som et postkort. Jeg kom hurtigt over nostalgien. Efterhånden står det imidlertid klart, hvor stort et problem det er for samfundet, at brevomdelingen nu er overladt til et avisdistributionsselskab.

I sidste uge fandt jeg et brev uden for opgangen, hvor jeg bor, blæst ind bag en plantekumme. Brevet var til en ældre nabo, der ikke er mobil og derfor får posten bragt helt til døren, men Dao-buddet havde åbenbart ment, at det var tilstrækkeligt at aflevere brevet uden for opgangen. Det er ikke første gang, jeg har set breve, som Dao har efterladt underlige steder, f.eks. i bunden af opgangen.

De borgere, der ikke kan bruge e-Boks, netbank osv. skal fortsat have papirbaserede alternativer. Alternativerne er der stadig, men bliver mere og mere discount, når bankfilialer nedlægges osv. Og nu er den sidste livline, en pålidelig brevomdeling, også skåret over. Dem, der ikke er kommet med det digitale tog, er nu efterladt på perronen, henvist til at lede efter breve fra det offentlige, spredt i lokalområdet – hvis de ellers er friske nok til at tage på skattejagt.

Daos succes har bygget på, at man kunne bruge billig arbejdskraft og ikke behøvede en masse kvalitetssikring, fordi aviser og pakker, der blev væk, nemt kunne refunderes eller erstattes. Det er straks en anden sag, når det kommer til personlige breve. Det er helt uacceptabelt, at de bare efterlades tilfældige steder.

Dao har vist, at det ikke magter opgaven, og der er ikke noget, der tyder på, at andre kommercielle aktører vil kunne gøre det tilfredsstillende. Derfor er det på tide, at Danmark genetablerer en statslig brevomdeling, der kan sikre, at brevene kommer ud til de rigtige modtagere til tiden. Postomdeling er kritisk, personfølsom infrastruktur. Det er vi nødt til at have tilbage under fuld offentlig kontrol.

Artiklens emner
DAO