Mit postnummer bestemmer mere end min indsats
Man kan ikke forlange, at unge tager ansvar for deres fremtid, hvis de ikke får lov til at vælge den selv.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
I Danmark er der et tal, som kan veje tungere end både motivation, fagligt niveau og ambitioner. Det tal er mit postnummer. Jeg bor i Holte. Det siger åbenbart mere om mig, end jeg selv gør.
Jeg går i 9. klasse. Jeg vil gerne på stx. Jeg har et bestemt gymnasium i tankerne. Ikke fordi det er “fint”, men fordi jeg har været der. Fordi jeg kunne se mig selv der. Fordi det føltes rigtigt. Men det er ikke sikkert, jeg må. Ikke fordi jeg ikke er kvalificeret. Ikke fordi jeg ikke er motiveret. Men fordi jeg bor det forkerte sted.
Hvorfor skal jeg overhovedet tage ud og se gymnasier, hvis jeg alligevel ikke må vælge dem?
Jeg har gjort det, man får besked på. Deltaget i åbent hus. Tænkt over studieretninger. Overvejet transport. Talt om trivsel og fællesskab. Og alligevel føles det, som om valget allerede er truffet. Bare ikke af mig.
Uddannelse handler ikke kun om afstand og logistik. Det handler om lyst. Om at høre til. Om at have følelsen af, at man selv har valgt sin vej. Når staten begynder at sortere unge efter postnumre, bliver motivation noget sekundært. Noget, der ikke tæller helt.
Jeg går rundt med følelsen af, at staten indirekte prøver at placere mig. Som om nogen, der aldrig har mødt mig, ved bedre end mig selv, hvor jeg passer ind. Og det er dér, det begynder at blive større end gymnasier.
For hvad lærer man egentlig unge mennesker, når man gør det sådan her? Man lærer os, at vores valg er betingede. At frihed kun gælder, hvis man passer ind i de rigtige rammer. At man gerne må tage ansvar, men kun inden for de grænser, systemet allerede har sat.
Jeg kan mærke, når man bliver gjort til en brik i et regnestykke. Når man bliver reduceret til et postnummer og en statistik. Når man ikke bliver spurgt, men placeret.
Og så er der det med Holte. Jeg er ikke en snobbet nordsjællænder. Jeg er ikke et symbol. Jeg er ikke et problem, der skal balanceres væk. Jeg er bare en elev, der gerne vil tage sin uddannelse seriøst. Jeg har ikke valgt, hvor jeg er vokset op. Hvorfor skal jeg så straffes for det?
Skal jeg skamme mig over min adresse? Skal jeg hver dag mindes om, at staten har besluttet, at jeg måske er for privilegeret til selv at vælge? Og hvis jeg er det, hvorfor er løsningen så at tage mine valg fra mig i stedet for at give andre flere muligheder?
Jeg vil gerne tage ansvar for min fremtid. Men så vil jeg også have lov til at vælge den. For jeg har ikke valgt mit postnummer. Jeg har ikke valgt, hvor jeg er vokset op. Men jeg har valgt at tage min skole seriøst. Jeg har valgt at ville noget. Og alligevel bliver jeg behandlet, som om det ikke er det vigtigste.