Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Det er dit ansvar at holde dig ajour med fremtiden – ikke dit firmas

Vi skal holde op med at se os selv som nogen, der “har et job”, og begynde at se os selv som nogen, der leverer værdi.

Rikke SandStifter, HelloFuture.dev & FutureTalks.dev, Egå

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

For nylig læste jeg et LinkedIn-opslag skrevet af en marketingchef, som var »open to work«, og som handlede om, hvordan kravene på arbejdsmarkedet er blevet helt urimelige. Hvordan virksomheder »lugter blod«, når de opdager, at de kan få én person til at løse tre menneskers arbejde med AI, og hvordan tempoet er skruet op, rummeligheden skruet ned, og forventningerne blevet nærmest umenneskelige.

Jeg forstår reaktionen. Og jeg forstår frustrationen. Den er ægte, og den er menneskelig. Men jeg tror, vi er nødt til at hæve blikket en smule, hvis vi virkelig vil forstå, hvad der er i gang.

For det, vi ser, er ikke en kynisk arbejdsgiverklasse mod en presset medarbejderklasse. Det er ikke ”dem og os”. Det er en strukturel, teknologisk og økonomisk omkalfatring af hele den måde, arbejde overhovedet er skruet sammen på.

Vi lever midt i det største produktivitetsskifte siden industrialiseringen. Og denne gang er det ikke muskler, der bliver forstærket – det er kognition. AI er allerede i dag på et niveau, der i mange domæner matcher eller overgår ph.d.-kompetencer. Og alt tyder på, at udviklingen ikke er lineær, men eksponentiel.

Det kræver, at vi holder op med at se os selv som nogen, der “har et job”, og begynder at se os selv som nogen, der leverer værdi. At vi bevæger os fra et ansat-mindset til et entreprenant mindset, uanset om vi er selvstændige eller ej.

Det betyder, at forestillingen om det rolige arbejdsliv, hvor vi “har tid nok” og kan svæve lidt rundt mellem opgaver med en kop kaffe i hånden, ikke forsvinder, fordi nogen er onde – men fordi virkeligheden har ændret sig.

Der blev i opslaget også klaget over, at man i stigende grad skal kunne dokumentere sin værdi. At man ikke længere kan blive ansat på et pænt cv og en flot titel, men skal kunne vise, hvad man reelt har skabt. At man skal kunne forklare, hvorfor netop jeger et godt bud.

Og ja. Det er fuldstændig rigtigt. Cv’et som historisk opremsning er ved at dø. Cv’et som værdifortælling er ved at blive født. Virksomheder ansætter ikke længere “en ekstra person til marketing”. De investerer.

Alt det, der kan overtages af software, som f.eks. administration, koordinering, rapportering, dokumentation og store dele af klassisk projektledelse, bliver overtaget. Ikke i morgen. Ikke om 10 år. Men nu. Derfor er det vigtigt at være tydelig på, hvor man som ansøger kan skabe reel værdi.

Og det er faktisk en gave, hvis vi forstår at bruge udviklingen rigtigt. For det betyder, at mennesker i stigende grad kan bruge deres tid på det, der skaber vækst: tænkning, relationer, kreativitet, forretningsudvikling, dømmekraft, etik, strategi, kultur og innovation.