Hvis krigen kommer
Må jeg dræbe en amerikaner, hvis vedkommende angriber rigsfællesskabet?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Vi har læst meget om danske soldaters pligt ved en eventuel invasion af Grønland eller andre danske områder. Det er ret klart: Gør modstand!
Men kan nogen, helt teoretisk selvfølgelig, fortælle mig, hvilke love jeg ved modstand bryder eller ikke bryder, hvis USA indtager Godthåb (Nuuk) eller andre dele af Grønland eller det sydlige Danmark?
Hvis USA bruger amerikanske tropper til at besætte byer, hele eller dele af Grønland, er der så nogen lov, som forbyder mig at gøre modstand med våben i hånd? Den danske hærs forholdsordre er at forsvare landet (rigsfællesskabet), hvis vi angribes. Hvad er borgernes forpligtelser og rettigheder? Er amerikanske soldater i Danmark, Grønland og resten af fællesskabet i så tilfælde frit vildt eller hvad?
Hvis USA tager Grønland med magt, er det naturligt en besættelsesmagt. Men hvad er min juridiske position? Må jeg med våben i hånd bekæmpe enhver repræsentant for besættelsesmagten? Hvor må jeg gøre en indsats? Overalt eller kun i Grønland? Hvis USA bruger magt i Grønland, er vi så i krig mod USA?
Jeg holder meget af USA, men angriber det Danmark og rigsfællesskabet, vil jeg meget gerne forstå, hvilke rettigheder og forpligtelser jeg har.