Erstatning og undskyldning undrer mig
Læger er uden skyld i spiralsagen, der formentlig primært skyldes sproglige misforståelser.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det undrer mig, at de “spiralramte” grønlandske kvinder får udbetalt så stor en erstatning og en undskyldning.
Mig bekendt har ingen “grønlandslæger” erkendt at have oplagt spiral uden at informere kvinden. Ikke i nogen journaler står der, at der oplægges spiral uden patientens samtykke. Der står heller ikke »med patientens samtykke«, blot at »der oplægges spiral«.
Kommunikationen mellem danske læger og grønlænderne var ofte problematisk og foregik stort set altid via tolk.
Utallige misforståelser var ofte resultatet.
Mon ikke mange af de kvinder, der ikke var klar over, at der blev oplagt spiral, har været udsat for en kommunikationsbrist?
Og nu, hvor direktøren i Kvinfo har påpeget, at det i Jes Dorph-Petersens højesteretssag udelukkende var mænd, der dømte, bør det måske påpeges, at Spiralkommisionen bestod af 10 kvinder.