Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Danskerne valgte ikke rødt i 2022

Stemningen er åbenbart blevet sådan, at man frit kan beskylde Mette Frederiksen for hvad som helst.

Sjúrður SkaaleMF, Javnaðarflokkurin

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Som begrundelse for beslutningen om ikke at pege på Mette Frederiksen efter næste valg har Pelle Dragsted sagt, at »danskerne sammensatte et rødt Folketing« efter sidste valg. I ”Besserwisserne” i fredags lød det, Mette Frederiksen »dannede en regering med højrefløjen, selv om der var et rødt flertal«.

Det sidste er sådan set rigtigt – men det første er forkert. Der var et rødt flertal – men det var ikke sammensat af danskerne. Danskerne valgte 87 røde mandater i Folketinget, og 88 ikke-røde. De tre mandater, der løftede de røde op på 90, var ikke valgt i Danmark. To var valgt i Grønland, og en på Færøerne – nemlig undertegnede.

Jeg havde sagt før valget, at jeg ikke mente, det var demokratisk legitimt, hvis jeg tippede balancen i Folketinget, så de danskere, der tabte valget, vandt magten. Formelt ville der ikke være noget galt med det, men politisk ville det være helt forkert. For Folketinget lovgiver ikke for Færøerne.

I min samtale med Mette Frederiksen efter valget gjorde jeg det klart, at jeg ikke ville vælte en rød regering, men at jeg ville have det meget dårligt med at sidde og tippe denne balance hver eneste dag i fire år. Presset på mig ville jo blive enormt – og det af gode grunde.

Det var næppe afgørende for, at Danmark fik midterregeringen, men det var i hvert fald den besked, hun fik fra et af de 90 røde mandater. Der var to grunde til, at regeringen ikke blev rød:

1) De danske vælgere sammensatte ikke et Folketing, hvor der var rødt flertal. 2) Valgets vinder, Socialdemokratiet, var gået til valg på at danne en midterregering.

Som stemningen er blevet, kan man åbenbart beskylde Mette Frederiksen for alt. Men det, der skete efter valget i ’22, var helt efter demokratiets håndbog. Hverken Enhedslisten eller nogen anden blev snydt.