Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Gratis S-tog: En julegave betalt af resten af Danmark

Hvis DSB vil lege julemand, må de i det mindste sørge for, at gaveregnen ikke ender med at blive finansieret af folk, der slet ikke får glæde af den.

Jonas WindingLandsnæstformand, Liberal Alliances Ungdom

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Hvem vil ikke gerne have en julegave før den 24. december? Det er i hvert fald det, DSB har lovet danskerne, når man hver søndag i december kan rejse gratis med S-tog.

Desværre er DSB kørt helt af sporet i sit forsøg på at skabe juleglæde. Det understreger de problemer, der allerede præger den offentlige transport i dag, nemlig økonomisk uansvarlighed og en voksende ulighed mellem land og by.

De fleste borgere i Storkøbenhavn kan nok skrive under på, at togdriften den seneste tid langtfra har været optimal. Længere ventetider, aflysninger og generel ustabil drift er desværre blevet hverdag. Derfor kan gratis S-tog på søndage måske virke som et lille plaster på såret.

Men det er en ekstremt dårlig løsning. Dagligt benytter cirka 300.000 danskere de røde S-tog, og det betyder, at DSB frivilligt frasiger sig en meget stor billetindtægt på disse december-søndage. Man må spørge sig selv, om økonomiafdelingen hos DSB overhovedet har blik for realiteterne?

For det bliver endnu mere absurd: Selvom togene er skattefinansierede i juletiden, udsender DSB stadig kontrollører til at tjekke billetter på dage, hvor passagererne slet ikke skal købe billet.

Ja, det lyder som en dårlig joke, men det er desværre virkelighed. Da jeg anden søndag i advent var på vej hjem med S-toget fra Glostrup, mødte min kammerat og jeg to kontrollører. De gik rundt og scannede billetter, og jeg blev pludselig nervøs for, om jeg havde misforstået noget. Min kammerat blev så stresset, at han skyndte sig at købe en billet, hvorefter kontrollørerne blot sagde: »Du kører jo gratis om søndagen.«

DSB har altså valgt at betale løn til medarbejdere for at kontrollere billetter, selv når der ikke findes billetter at kontrollere. Det giver absolut ingen mening. Og hvad værre er: Når S-toget gøres skattefinansieret, betyder det, at alle andre danskere, også dem langt fra hovedstaden, betaler for københavnernes gratis transport.

Det er en klar skævvridning. Min kammerat, der arbejder benhårdt i Føtex i Herning, skal altså være med til at finansiere, at jeg og alle andre i Storkøbenhavn kan suse rundt gratis i december. Vi har i forvejen nogle af landets mest veludbyggede transportmuligheder. Fra Køge til Hillerød, Farum til Høje Taastrup og gennem hele København, vi har alt, hvad vi skal bruge. Derfor er det urimeligt, at resten af Danmark skal betale regningen for en ordning, der primært gavner os herinde.

Kald mig bare ”the Grinch”, men DSB’s juleeventyr bør stoppes. Det er respektløst over for den almindelige danskers skattekroner, at de både skal betale for gratis togkørsel i hovedstaden og samtidig betale løn til kontrollører på dage, hvor deres arbejde er fuldstændig meningsløst.

Hvis DSB vil lege julemand, må de i det mindste sørge for, at gaveregnen ikke ender med at blive finansieret af folk, der slet ikke får glæde af den.

Artiklens emner
Trafik
DSB