Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Løngabet stjæler årets sidste løncheck. Pensionsgabet stjæler fremtiden

Man skal kunne tage barsel og arbejde mindre med god samvittighed. Men uden at det udvikler sig til en økonomisk blindgyde.

Betina GrimstrupPrivatøkonomisk ekspert, Nordea

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Forleden havde danske kvinder – statistisk set – årets sidste reelle arbejdsdag. Resten af året arbejder vi gratis. Det er konsekvensen af det løngab, der desværre stadig eksisterer mellem mænd og kvinder.

Men mens løngabet får overskrifterne, gemmer der sig et andet, endnu mere langsigtet problem: pensionsgabet. Tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at kvinders gennemsnitlige pensionsformue er 25 pct. mindre end mænds, og det bekræfter vores egne indsigter i Nordea også.

Barsel får ofte skylden, men for mange kvinder indbetales pensionen faktisk helt eller delvist under barslen, og perioden uden indbetaling er typisk kort. Og heldigvis ser vi, at flere og flere forældrepar begynder at dele barslen mere ligeligt.

Den helt store synder er derimod deltid og anden ubetalt orlov. Kombinerer man det med lavere løn end mændene, falder kvinders pensionsindbetalinger tilsvarende. Herudover investerer kvinder deres pension med lavere risiko end mændene. Og hvad der er et endnu større problem, er, at mange ikke er klar over, hvad disse valg betyder for den fremtidige opsparing.

Efter mine barsler gik jeg ned i tid for at få hverdagen til at hænge sammen. Det var et valg taget med hjertet – men det fik konsekvenser for min økonomiske fremtid. For mens jeg tog ansvar for familien, gled pensionen langsomt ud af syne. Først da jeg vendte tilbage til arbejdsmarkedet, gik det op for mig, at mine valg havde efterladt et hul i min fremtidige økonomi. Jeg havde taget ansvar for familien, men ikke for min pension.

Det er her problemet opstår: Kvinder mister penge to gange. Først i løn. Så i pension. Men vi kan gøre noget. Mine vigtigste råd:

Barsel og deltid er en familiebeslutning: Når én tager størstedelen af barslen eller går ned i tid, påvirker det både løn og pension, og derfor bør det være et fælles økonomisk projekt. Tal om, hvordan I kan kompensere den part, der er væk fra arbejdsmarkedet, så der ikke opstår en skævvridning. Undersøg samtidig, om pensionen kan fastholdes på samme niveau som før – enten via arbejdsgiver eller ved selv at indbetale lidt ekstra.

Selv små beløb gør en større forskel, end man tror. Og måske allervigtigst: Få sikret hinanden, så den ene ikke efterlades længere bagud end den anden ved en eventuel skilsmisse.

Start med at investere nu – lidt har også ret: Du behøver ikke forstå aktiemarkedet for at komme i gang. Det vigtigste er at vælge en løsning, du er tryg ved, og holde fast i den. En lille, fast månedlig investering vokser stille og roligt, og der kan samtidig være skattemæssige fordele ved f.eks. at oprette en aktiesparekonto ved siden af sine andre opsparinger.

At glemme sin pension under deltid giver os et indhug, ja – men vi skal ikke bruge tid på at sidde og ærgre os. Det vigtigste er at tage et aktivt valg om at gøre noget ved det enten med det samme eller på bagkant. Pensionen er der jo stadig, heldigvis – den vokser bare ikke i samme tempo som en partners.

Selvfølgelig skal man kunne tage barsel og arbejde mindre med god samvittighed. Men vi skal sikre, at det ikke udvikler sig til en økonomisk blindgyde.