Kære DSB: Vi er kunder, ikke kvæg
DSB skal lære at behandle sine kunder med respekt og information, når der sker ændringer, som sætter kunden i en ændret situation.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg bor i Glyngøre og bruger derfor normalt vores bil til rejser indenrigs. Min søn inviterede mig til fodbold i Parken den 26. november kl. 19.45, og vi blev enige om, at vi ville hygge os med en DSB-tur kl. 13.45 fra Aarhus Banegård til København med tid til snak, kortspil og en hurtig øl og lidt mad inden kampen. Der var bestilt pladsbilletter – og alt var klar til en hyggelig tur.
IC 50144 ankom – med tre togvogne for lidt – og hokuspokus, så var vores pladsbilletter ikke gyldige mere. Ligeledes var toget fuldstændig proppet. Som om det ikke var nok, stoppede toget i Roskilde og kørte ikke videre, og vi skulle vente i 30 minutter i frysende kulde på Roskilde Station på et nyt tog, hvor pladsbilletterne selvfølgelig heller ikke gjaldt. Vi var således minimum 30 minutter forsinket. Igen uden nogen varsel, blot stå af og vent.
Så skulle vi hjem til Aarhus kl. 23.25 med tognummer IC 70189. Først blev vi dirigeret op i den ene ende af perronen for at vente på vores vogne der. Da de kom, var det omvendt af skiltningen, og vi skulle derefter ned i den anden ende igen. Da vi var ca. en time fra Fredericia, blev det meddelt over radioen, at toget ikke kørte videre fra Fredericia, og vi skulle derfor afvente en togbus fra Fredericia til Aarhus. Ydermere stoppede pladsbilletterne i den vogn, vi sad i, i Odense. Derfor skulle vi i en ny vogn til Fredericia og mistede derfor vores betalte pladsbilletter.
Da vi ankom til Fredericia Banegård, var der ingen skiltning eller guidning til togbussen. Vi fandt den til sidst – og ankom til Aarhus ca. 03.45. Toget skulle have været der 02.12. Togbuschaufføren virkede sur og stod bare og talte passagerer. Tilbage stod ca. 20, der ikke kom med. Inde i bussen spurgte en passager, om vi kunne få en flaske vand – der stod en hel kasse. Nej, den var ikke til os, færdig.
Rejs og oplev med DSB – det er da ganske sandt. Uden service, uden respekt for kunderne og ingen backup med en undskyldning, et glas vand eller en kop kaffe. Velbekomme. Næste gang tager vi bilen eller den private Flixbus.
Jeg kan leve med dårlig service en enkelt gang. Værre er det med alle de pendlere, der er helt afhængige af DSB hver eneste dag.