Mette Frederiksen er fortsat en god kaptajn
Der er ingen grund til at udskifte chefen – for kan nogen pege på et bedre alternativ?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Den socialdemokratiske skude er ude i høj søgang, og uvejret har løsnet skumle stemmer om udskiftning på kommandobroen.
Danmark er en gammel søfartsnation, og gennem tiderne har mangen en skude klaret sig gennem storme og modgang med den rette kaptajn om bord. Selvfølgelig med slid på både sejl og rig, hvilket ikke kan undgås. Når man står sammen. Imidlertid forekommer det mig, at det i dag er de gamle “betonsocialdemokrater” med rødder tilbage til gode, gamle Thorvald Stauning, der vil have udskiftning ved roret og dermed en ny kurs; læs: tilbage til gode, gamle dage. Undskyld mig, men den tid er for længst forbi, hvor Socialdemokratiet var et rendyrket arbejderparti. Arbejderen, lad os bare kalde ham det, er i dag blevet borgerlig med både villa, Volvo og vovhund.
Men så langt øjet rækker ud i horisonten på tidernes oprørte hav med den ene krise efter den anden, der trækker mørkt op og kalder på sammenhold og styring, ser jeg ikke noget alternativ til kaptajnen på dækket. Har man måske hørt, hvem man ellers vil pege på? Er man utilfreds, kan man jo bare gå i bådene og lade “Mette F” fortsat blive på den rette kurs.