Du har selv spillet ynkeligt fallit, Egon Clausen
Forfatteren, der kritiserer minister og folkeskolen, har selv bidraget til at undergrave lærernes autoritet.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Egon Clausen skrev 23/11 i JP, at »folkeskolens ynkelige fallit sender os tilbage i tiden«. Han påstår, at den aktuelle undervisningsminister, Mattias Tesfaye, vil genindføre fysisk straf i folkeskolen. Tesfaye svarede selv 26/11 (og tak for det), at der ikke er tale om straf, men alene muligheden for at kunne gribe fysisk ind over for voldelige elever. Hvem kan argumentere meningsfuldt mod det? I hvert fald ikke Egon Clausen:
Hvis vi netop ser lidt ”tilbage i tiden”, skrev samme Egon Clausen i 1970 ”Den lille røde bog for lærere”, hvorfra jeg tillader mig at citere: »De 10 bud – Lille katekismus om, hvordan du skal hade systemet – Således som en lærer letfatteligt skal lære sine kolleger dem: Det første bud: Du skal hade systemet. Det er: Vi skal over alle ting hade systemet og ikke ophøre dermed, selvom det er ferie, fridag eller kongens fødselsdag.«
Egon Clausen har således selv gjort alt, hvad han kunne, for at undergrave lærernes autoritet. Jeg overlader hermed til læserne at vurdere relevansen af hans nyeste udgydelser.