Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Danskere, vi er ikke så åbne, som vi tror

Hvornår drak du sidst en kop kaffe, en øl eller gik en tur med en kollega, der ikke er født her?

Torben RønsbølOutplacemen konsulent, København K

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Vi danskere elsker fortællingen om os selv: at vi er åbne, udadvendte og nysgerrige på verden. Vores unge drager på dannelsesrejser til fjerne egne, vi bryster os af vores tolerance og vores ”hyggekultur”, og vi fortæller gerne udlændinge, hvor let og uformelt det er at blive en del af Danmark. Men virkeligheden – den, jeg møder hver eneste dag i mit arbejde med outplacement – er en anden.

Jeg arbejder med mennesker, der er blevet opsagt, og som gennem deres arbejdsgiver får et forløb for at finde vejen til deres næste job. Mange af dem er højt kvalificerede internationale medarbejdere, som har boet i Danmark i måneder eller år. Nogle har været her så længe, at deres børn taler flydende dansk, og de selv kalder Danmark deres hjem. Alligevel står de med et fundamentalt problem: De har intet dansk netværk.

De kender masser af mennesker – men kun andre expats. De går på arbejde, taler og joker med deres danske kolleger i frokostpausen, men når klokken slår 16, går danskerne hver til sit. Ingen inviteres hjem. Ingen spørger: ”Har du lyst til at tage med til håndbold? Skal vi drikke en øl? Vil du med i min løbeklub?”

Og uden et dansk netværk er deres muligheder for at finde et nyt job dramatisk dårligere. I 2025 fik næsten halvdelen af alle danskere deres job gennem netværk. Vi praler af vores berømte foreningsliv – men vi inviterer ikke nye med. Mange udlændinge vil gerne ind i fællesskabet, men de ved ikke hvordan. De bliver ikke spurgt. Og langt de fleste tør ikke selv tage det første skridt i et system og en kultur, de ikke helt forstår.

Så jeg vil gerne stille et enkelt spørgsmål: Hvornår havde du sidst en gæst med hjemme, der ikke er fra Europa? Hvornår drak du sidst en kop kaffe, en øl eller gik en tur med en kollega, der ikke er født her? Hvis svaret er ”det kan jeg faktisk ikke huske”, er du ikke alene. Men det er netop dét, der er problemet.

Vi er ikke så inkluderende, som vi forestiller os. Og det koster. Det koster Danmark dygtige mennesker, som gerne vil blive. Det koster virksomheder kompetencer. Og det koster vores samfund den mangfoldighed, vi ellers taler så varmt om.

Derfor en simpel opfordring: Ræk ud. Inviter en international kollega med i din forening, på dit cykelhold, til skak, fodbold, banko – eller bare på en kop kaffe. Det kræver så lidt af os. Men for dem kan det betyde forskellen mellem at blive – og at forlade Danmark for altid. Hvis vi virkelig vil være det åbne, globale og inkluderende samfund, vi tror, vi er, så lad os begynde dér: én invitation ad gangen.