Danskerne er som sko, der ikke stikker af
Danskerne elsker idéen om at skille sig ud, men vores skohylder afslører, at vi helst vil ligne hinanden.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Når jeg ser på danskernes skohylder, ser jeg ikke kun sko. Jeg ser et spejl af vores kultur. Sort, grå og beige dominerer. De sikre valg. De stille signaler. Det er ikke bare mode. Det er mentalitet.
Vi elsker idéen om forandring, men vælger næsten altid det, vi allerede kender. Vi hylder innovation, autenticitet og forskellighed, så længe det ikke forstyrrer komfortzonen.
I modeverdenen ser jeg det i sin reneste form. Når modemagasiner eller stylister til kendte vælger sko fra min kollektion, går de altid efter de mest outrerede, farverige eller skæve designs. Det er dem, der skaber blikfang og ender på forsiderne. Men når kunderne i Danmark står foran hylden, er det næsten altid de sorte sko, der kommer med hjem. Vi elsker at kigge på det anderledes, men vi tør sjældent tage det på.
Sådan er det ikke, når jeg rejser rundt i Asien eller Mellemøsten med mit skomærke, ReyRey. Her bliver mine pink og vilde designs solgt med begejstring. Det minder mig om, at vi ikke altid handler efter lyst. Vi handler efter de sociale koder, vi er vokset op i.
Den individuelle frihed, vi bryster os af, er langt mere begrænset, end vi tror. Når vi vælger de sorte sko frem for de pink, vælger vi ikke bare praktisk. Vi vælger tryghed frem for risiko. Konformitet frem for autenticitet.
Et par pink stiletter skriger »her kommer jeg!«, og det er vi ikke opdraget til.
I Danmark findes en dyb tradition for at indgå i fællesskabet og undgå at skille sig for meget ud. Det gælder ikke kun tøj, men også ambitioner, penge, holdninger og identitet. Vi vil gerne være individualister, bare det er i et fællesskab.
Forskere har kaldt det »konform individualisme«: Du må gerne være dig selv, så længe du gør det på samme afdæmpede måde som alle andre. Det er trygt. Det er stabilt. Men det kvæler langsomt modet til at tænke nyt.
Vi taler om forandring, men vi vælger stabilitet. Vi siger, vi vil udfordres, men foretrækker det genkendelige.
Vi tror, vi vælger frit, men meget af det, vi kalder frie valg, er i virkeligheden sociale refleksbevægelser. Vi vælger det, der føles rigtigt, fordi andre før os har valgt det samme.
Det gælder alt fra politik til shopping til måden, vi lever på. Vi søger det sikre. Det, der passer ind. Og mens vi roser os selv for at være fornuftige, mister vi langsomt evnen og modet til at mene eller gøre noget andet.
Jeg siger ikke, at vi alle skal rende rundt i pink sko. Men måske skal vi begynde at spørge, hvorfor vi vælger, som vi gør.
Er det virkelig vores eget valg eller summen af de forventninger, vi har lært at kalde frihed?
Ægte frihed handler ikke om at have tusind muligheder, men om at turde bruge dem. For hvis vi aldrig tør tage de pink sko på, selvom vi gerne vil, hvordan skal vi så nogensinde turde udfordre de større strukturer i samfundet? Det starter ofte med noget småt. En sko. En farve. En stemme.
Måske er det en påmindelse om, at vores samfund, ligesom vores garderobe, har brug for lidt mere mod og lidt mindre beige, hvis det skal bevæge sig fremad.