Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Det krænker min retsbevidsthed

Det er vanvid, at så mange kan slippe for at betale, bare fordi de sidder på Kærshovedgård.

Ejvind BitschPens. skoleleder, Kalundborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Forleden kunne vi her i avisen læse, hvordan området omkring Ikast og Bording i det midtjyske igen lider under det fejlplacerede udrejsecenter på Kærshovedgård, hvor man meget ”elegant” placerer personer, der er uønskede her i landet.

Fra politisk hold har det gennem årene lydt, at et ophold på Kærshovedgård skal være så ubehageligt, at man søger hjem – altså til personernes hjemland.

De ubehagelige forhold søger man at opnå ved, at der ikke udbetales penge til de placerede på Kærshovedgård – til gengæld udbetales der kompensation til naboerne, da kriminalitetsniveauet i området er urimeligt højt.

Naboerne lider – men det gør GoCollective også.

Er du placeret på Kærshovedgård, har du sandsynligvis ikke noget cpr-nummer.

Og er det ikke tilfældet, kan GoCollective ikke opkræve sit tilgodehavende for ubetalte bøder. Netop ruten Aarhus-Skjern boner voldsomt ud – det drejer sig om millioner.

Det er en kendt sag, at gratisterne fra Kærshovedgård mener, det er en menneskeret at rejse på kryds og tværs af Jylland, vel vidende at de ikke har penge til billetterne.

Det har tidligere været fremme i medierne, at en mand ofte besøgte familien i Odense uden penge til billetterne. Det til trods for, at der er meldepligt, når man er placeret på Kærshovedgård.

Min hustrus bedstefar havde en kontrovers med DSB på ruten Grenaa-Trustrup på Djursland. Vi taler om perioden i slutningen af 1800-tallet.

Det klarede personalet ganske enkelt ved, at man ”glemte” at sætte ham af mellem Trustrup og Grenaa.

Efter min opfattelse bør den måde, togpersonalet klarede kontroverserne med min hustrus bedstefar, genindføres af personalet hos GoCollective – man bør ”glemme” at stoppe tæt på Kærshovedgård.

Min retsbevidsthed krænkes groft, når vi hører om de forhold, ”beboerne” på Kærshovedgård udsætter GoCollective og Midtjylland for.

For mig at se er der kun en vej for de indsatte – nemlig ud af landet!

At et togselskab har 236 millioner i udestående togbøder til gode – penge, der i vid udstrækning er uerholdelige – det er klart uacceptabelt!