Det er bare et enkelt ord – der gør en enorm forskel
Hvis vi skal have flere mandlige sygeplejersker, skal vi gøre noget grundlæggende ved titlen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg er mandlig sygeplejestuderende – og en dag bliver jeg sygeplejer. Allerede nu ved jeg, at den titel faktisk ikke findes. Endnu. For nogle år siden blev jeg opmærksom på, at den professionstitel, vi bruger i dag – ”sygeplejerske” – er kønnet. Endelsen “-ske” betyder nemlig kvinde, der udfører sygepleje. Det betyder, at når jeg en dag står færdiguddannet, skal jeg bære en titel, der ikke taler til mig – eller for mig.
For 74 år siden fik de første mænd adgang til sygeplejefaget. Det var et vigtigt skridt mod ligestilling. Men sproget fulgte aldrig med. I Norge har man for længst ændret det. Her hedder det ”sykepleier” – et ord, der favner alle. Et ord, der inkluderer i stedet for at udelukke.
Jeg forestiller mig den dag, jeg står færdig på Skejby Universitetshospital. Jeg tager min uniform på og går ind til en patient. »Jeg hedder Alexander, og jeg er sygeplejerske,« siger jeg.
Og i det øjeblik går det op for mig: Taler jeg egentlig om mig selv? Ved nogen, at den titel kun beskriver kvinder? Eller er det kun mig, og nu jer, der ved det?