Det er bare et enkelt ord – der gør en enorm forskel
Hvis vi skal have flere mandlige sygeplejersker, skal vi gøre noget grundlæggende ved titlen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg er mandlig sygeplejestuderende – og en dag bliver jeg sygeplejer. Allerede nu ved jeg, at den titel faktisk ikke findes. Endnu. For nogle år siden blev jeg opmærksom på, at den professionstitel, vi bruger i dag – ”sygeplejerske” – er kønnet. Endelsen “-ske” betyder nemlig kvinde, der udfører sygepleje. Det betyder, at når jeg en dag står færdiguddannet, skal jeg bære en titel, der ikke taler til mig – eller for mig.
For 74 år siden fik de første mænd adgang til sygeplejefaget. Det var et vigtigt skridt mod ligestilling. Men sproget fulgte aldrig med. I Norge har man for længst ændret det. Her hedder det ”sykepleier” – et ord, der favner alle. Et ord, der inkluderer i stedet for at udelukke.
Jeg forestiller mig den dag, jeg står færdig på Skejby Universitetshospital. Jeg tager min uniform på og går ind til en patient. »Jeg hedder Alexander, og jeg er sygeplejerske,« siger jeg.
Og i det øjeblik går det op for mig: Taler jeg egentlig om mig selv? Ved nogen, at den titel kun beskriver kvinder? Eller er det kun mig, og nu jer, der ved det?
Når først jeg har opdaget det, kan jeg ikke lade være med at tænke over det. For sproget betyder noget. Det former vores forståelse af, hvem der hører til, og hvem der ikke gør. Et ord får sin betydning gennem den måde, vi bruger det på, og derfor må vi ændre sproget, hvis vi vil ændre virkeligheden. Det handler også om at følge med tiden og sikre, at vores ord afspejler den inkluderende verden, vi lever i i dag. Vi taler meget om at få flere mænd ind i sygeplejen, og det er vigtigt. Hvis vi virkelig mener det, så må vi også turde ændre de strukturer – og det sprog – der ubevidst holder nogle ude. Derfor mener jeg, at tiden er inde til at tage et konkret skridt: Lad os ændre titlen fra sygeplejerske til sygeplejer.
Et enkelt ord, men en stor forskel. Et signal om, at faget er for alle – uanset køn. Et sprog, der afspejler den virkelighed, vi ønsker: Et stærkt, mangfoldigt og ligeværdigt sundhedsvæsen. Jeg ønsker, at flere mænd vælger sygeplejen. Jeg ønsker et fag med mangfoldighed og ligeværd. Derfor håber jeg, at vi tør vise det i sproget.