Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Bliv ikke en serie-zombie: »Nej, jeg vil ikke se de første fem afsnit, inden det bliver godt«

Tag magten tilbage fra serierne, inden de sluger din tid råt. Vi skal ikke pligtse serier. Vi skal være kritiske i serieland. Graven venter os alle, og vejen dertil skal ikke lægges med dårlige serier.

Bjarke Friis KristensenSkribent, København V

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Vi lever i en verden af serier. En verden af serie-overmættethed. Men husk, at du skal tage kontrollen over serierne, så de ikke tager kontrollen over dig.

Jeg har som udgangspunkt ikke noget imod serier. Jeg har haft flere store oplevelser i tv-stuen. Men vi skal tage kritisk stilling til, hvad der trykkes play på – og ikke mindst, hvad vi bliver ved med at følge med i.

Livet er nemlig for kort til at følge opfordringer som: »Ej, men du skal bare se de fem første afsnit, så bliver serien god!« Eller endnu mere trættende at modtage en anbefaling som: »Du skal bare hænge i. Serien bliver god igen, når du kommer til fjerde sæson.«

Stop jer selv. Det hverken orker eller vil jeg bruge min tid på. Det bør du heller ikke.

Min pointe er ikke, at serier er ondskaben selv. Jeg siger blot, at serier synes at være blevet sat på en piedestal inden for den underholdning, vi bruger tiden på foran skærmen. Det er i hvert fald det, som rigtig mange vælger at bruge mange timer på derhjemme, på ferien og på farten.

Jeg maner til reflekterende eftertanke, så serierne ikke bliver en bedøvende sovepude, som vi på søvndyssende vis lægger hovedet på, indtil vi skal i graven. Eller blot falder i søvn på en tirsdag aften.

Det med at se en serie til ende, bare fordi man nu er gået i gang, skal stoppe. Vi skal ikke se serier bare for at se dem. Vi skal tage velovervejet stilling til vores tid i serieland.

For selvom det kan være dejligt uforpligtende at vende tilbage til de samme karakterer, det samme univers og den samme historie afsnit efter afsnit, så må nok være nok.

Vi skal ikke være bange for at springe ud i nye historier, universer og karakterer. For behøver vi nødvendigvis at se, hvordan det hele udvikler sig, hvis søvnen synes at overmande os undervejs i en serie? Svaret er naturligvis et klart nej. For hvis en serie ikke formår at sætte nye engagerende nuancer i spil eller lade den dramatiske tyngde folde vingerne ud, så skal vi stoppe med at se med.

Vi skal genvinde magten over serierne – over kulturen, underholdningen og vores liv generelt.

Ultimativt drejer det sig for mig om, at vi er kritiske og reflekterede over for, hvad vi vælger at bruge vores dyrebare tid her på Jorden til. Ikke alene når det kommer til underholdningen foran skærmen, men også den kultur, vi gerne vil berige vores liv med i det hele taget.

Vi skal ikke blive serie-zombier, selvom det af og til virker til, at vi er godt på vej ind i en døsig dis af at binge afsnit på afsnit, sæson på sæson – upåagtet seriens aftagende kvalitet.

Ironisk nok fik jeg mine sure lærepenge med netop en zombieserie, der efter et par sæsoner begyndte at stavre ind i et fortællemæssigt dødvande. Jeg endte med af pligt at se mig igennem et par sæsoner for meget, inden jeg kastede håndklædet i ringen og helt droppede at se videre og serien til ende.

Det er en af de sværeste beslutninger i mit liv som fan af serier. Men nok må være nok.

Kvaliteten af en given serie må og skal være kontinuerlig – eller endnu bedre forløbe på en opadgående kurve, hvor vi bliver klogere på historien og karaktererne. Serier skal udfordre, underholde og gerne gøre os klogere på os selv, på vores medmennesker og på selve livet. Kort sagt skal serier gøre vores verden større. Ikke lulle os i zombie-søvn. Så tænk dig en ekstra god gang om, inden du trykker play på endnu et afsnit. Er det din tid værd?