Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Det er ikke raketvidenskab at kommentere cykelløb, Brian – og Brian

Brian Holm og Brian Nygaard er røget i totterne på hinanden – om retten til at være cykelekspert. Jøsses!

Steffen RasmussenPensionist, Skovlunde

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

De såkaldte cykeleksperter Brian Holm og Brian Nygaard er røget i totterne på hinanden omkring den særlige disciplin at kommentere cykelløb. Brian Holm mener ikke, at Nygaard er værdig til prædikatet ”ekspert”, fordi han aldrig selv – i modsætning til Holm – har kørt cykelløb.

Som om det nu skulle være særligt vigtigt, om man selv har kørt på cykel eller blot studeret det. Det har ofte slået mig, så mildest talt åndssvage spørgsmål sportsjournalister kan stille cykelrytteren lige før et løb. Såsom »hvilken taktik vil I køre efter i dag?« Cykelrytteren: »Tja, køre røven ud af bukserne og lade benene tale for sig selv.« Sportsjournalisten: »Har du gode ben i dag?« Cykelrytteren: »Ved jeg ikke, det må tiden vise.« Og så videre.

Cykelløb skal nu engang ses, ikke høres, men visse kommentatorer tror vist, at det er den rene raketvidenskab at køre på cykel, og at det er dem, det drejer sig om – og ikke cykelrytterne.

Så mit gode råd til de såkaldte eksperter er: Hold dog bøtte indimellem – og lad billeder og ben tale for sig selv.