Kære restauranter og butikker: Hold åbent, mens turisterne stadig strømmer til Danmark
Det er en væsentlig del af turismeerhvervets strategi at forlænge sæsonen, så det ikke kun er i de mest populære sommermåneder, at turister foretrækker at holde ferie i Danmark. Desværre møder turisterne lidt for ofte låste døre. Det er uheldigt.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
En forrygende sommer for dansk turisme er ved at være slut. Glade turister fra ind- og udland har igen i år valfartet til de mange turistdestinationer i hele landet, og der er al mulig grund til at være tilfreds med højsæsonen. Men det slutter ikke her.
For midt i glæden over en succesfuld sommer kan vi samtidig konstatere, at efteråret også tegner særdeles godt med udsigt til rekordmange besøgende i september. En udvikling, der kræver omstilling af os som turismebranche, så vi sikrer, at turisterne får en god oplevelse på ferien i Danmark.
For eksempel forventer turisterne – naturligvis – at restauranter og butikker også er åbne, når de kommer hertil i september, og lige netop her kan mange erhvervsdrivende gøre en lidt større indsats. Derfor dette velmente opråb til restauranter og butikker, der spiller en stor rolle for turisternes ferieoplevelse.
Selv om vi efterhånden i mange år har talt om, hvor vigtigt det er at forlænge turismesæsonen i Danmark, må jeg konstatere, at vi bør stramme os lidt mere an, før Danmark kan tilbyde det, som turisterne efterspørger.
Hos Feriepartner Danmark kan vi se, at turisterne fortsat strømmer til Danmark, selv om temperaturen falder en smule, og sommer bliver til efterår. Vi udlejer tusindvis af sommerhuse i hele landet, og september nærmer sig indeks 70 sammenlignet med juli. Det vil sige, at aktiviteten i september stadig er særdeles høj, selv om langt de fleste danskeres ferie er slut. En udvikling, vi som samlet branche har gjort en stor indsats for at skabe.
Det er derfor uheldigt, hvis turisterne møder låste døre i vores byer. Her tænker jeg især på restauranter og butikker. Gode madoplevelser og mulighed for shopping har en relativt stor indflydelse på, hvordan gæsterne oplever deres ophold i Danmark, og turisterne forventer naturligvis, at de møder åbne døre.
Mange butiksejere og restauratører har allerede set de muligheder, som en udvidelse af turistsæsonen rummer, men det er alligevel ærgerligt, at vi nogle steder ser mange butikker, restauranter, oplevelsestilbud med mere lukker ned, når august synger på sidste vers.
Det er en væsentlig del af turismeerhvervets strategi at forlænge sæsonen, så det ikke kun er i de mest populære sommermåneder, at turister foretrækker at holde ferie i Danmark. En udvidelse af sæsonen skaber økonomisk vækst og flere arbejdspladser, og der er et stort potentiale, som ikke er udnyttet endnu. Både for den enkelte forretning og for Danmark som samlet destination.
En undersøgelse fra 2024 udført blandt turister langs den jyske vestkyst understreger pointen. Mange påpeger, at en del butikker og restauranter er lukkede uden for højsæsonen, og at byer kan føles ”døde”. Det stemmer overens med de observationer, som jeg selv har gjort, når jeg har været rundt i landet – lidt for mange butikker og restauranter lukker ned, selv om der stadig er mange turister.
Jeg er med på, at det naturligvis kræver en løbende omstilling, når vi pludselig ser denne tendens med et markant stigende antal gæster i september. Jeg vil derfor blot understrege, at alle har en interesse i, at det bliver endnu mere attraktivt at holde ferie i Danmark hele året rundt.
Der er et behov for at sætte mere handling bag ordene om at styrke turismen i Danmark, og et af de væsentlige redskaber er at sørge for, at turisterne ikke møder lukkede døre, når de kommer på besøg.
Selvfølgelig er der områder, hvor det ikke er rentabelt for butiksejere og restauratører at udvide sæsonen, men jeg er overbevist om, at rigtig mange har mulighed for at øge omsætningen markant, hvis de har et godt tilbud til turisterne.
Vi gør det godt i Danmark inden for turismeerhvervet, men vi kan blive endnu bedre.