Bland jer udenom med jeres formynderi
Kommunen vil blande sig i, hvordan min kæreste tager sine nødvendige piller. Derfor kasserede de et system, hun selv havde udtænkt – og som virkede.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Min kæreste har de senere år haft brug for at tage diverse piller. Hun har selv administreret sit pilleindtag ved hjælp af lister. Dette hjemmelavede system har fungeret godt. Også efter at hun sidste år fik diagnosen »begyndende Alzheimers«.
Men for få måneder siden blev hun uden at have bedt om det og uden at være blevet spurgt opsøgt af en kommunal sygeplejerske, som har kasseret min kærestes velfungerende system. Så skulle hun tage de piller, der skal tages morgen og aften, men ikke før sygeplejersken har set, at hun tager dem! Om morgenen har min kæreste allerede spist sin morgenmad og taget pillerne, som hun ikke vil spise på tom mave.
Nu har min kæreste fået at vide, at hun vil få besøg af en ”pilledame” tre gange om dagen. Hun finder situationen kvælende og er irriteret over dette formynderi. Jeg kan bevidne, at min kæreste fuldt ud er i stand til at administrere sine piller helt uden opsyn af mig, når hun besøger mig.
Hvem træffer beslutning om den slags? Er det en automatisk konsekvens af, at en person har fået en diagnose? At man bliver underkastet et officielt værgemål, som min kæreste ikke er blevet orienteret om.
Jeg nævner ikke navnet på kærestens hjemkommune. Hun er bange for ubehageligheder. Tit oplever hun, at hendes diagnose bliver brugt imod hende som bortforklaring på hendes ”utilpassede” holdninger – eller til ikke at tage hende alvorligt. Eller til, bag hendes ryg, at tage initiativ til ovenstående kommunale formynderi. Hvordan bliver min kæreste fri for det?