DSB svigter sikkerheden og passagererne
Der er meget galt med DSB – spørgsmålet er: Hvornår vågner man op?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det er på tide at tale klart og tydeligt om de gennemgribende problemer hos DSB. Det er velkendt, at DSB lider under manglende komfort, høje priser og urimelig billetkontrol, men nu står det klart, at DSB ikke blot svigter passagererne – de sætter dem i fare og opererer med en uacceptabel praksis.
Regler er til for at beskytte passagerer, men hos DSB synes de blot at være teoretiske retningslinjer, der ignoreres dagligt. I S-togtypen SA har jeg dokumenteret over 100 cykler i et enkelt tog, langt over den tilladte grænse.
Det skaber en farlig situation, hvor pladsmangel og dårligt sikrede cykler kan føre til ulykker. Alligevel fortsætter DSB med at se bort fra sine egne regler, hvilket er en grov overtrædelse af lovgivningen.
Rygning på stationsområder er endnu en skandale. DSB indførte rygeforbud på stationer, men uden skiltning og håndhævelse er det blot en tom gestus. Konsekvent ryges der frit på perronerne til stor gene for rejsende – en direkte konsekvens af DSB’s manglende vilje til at håndhæve sine egne politikker.
Billetsystemet hos DSB er en forhindringsbane, hvor danske og udenlandske rejsende kæmper med tre forskellige apps, der er umulige at betjene intuitivt. I stedet for at hjælpe passagererne vælger DSB at placere billetkontrollører ved første station efter lufthavnen – vel vidende at mange turister ikke har formået at købe korrekt billet.
Resultatet? En bøde på 1.000 kr. til uskyldige rejsende, der ikke kan navigere i DSB’s elendige digitale system. Dette er ikke en fejl – det er en kalkuleret strategi, som DSB bevidst udnytter for at presse penge ud af passagerer.
Jeg har selv oplevet, hvordan første morgentog fra Frederiksværk blev erstattet af en togbus, hvilket betød, at jeg mistede mit tog til Hamborg og måtte vente to timer på næste afgang. Denne sommer bliver det endnu værre: togbusser på lokalbanen og S-toget mellem Hillerød og Allerød vil forlænge rejsetiden yderligere.
I forvejen tager en tur fra Frederiksværk til København 90 minutter med tog, mens samme strækning kan gøres på den halve tid i bil – og til den halve pris. Når man lægger de hyppige aflysninger og forsinkelser oveni, er det tydeligt, at DSB ikke tilbyder en konkurrencedygtig transportløsning.
DSB har haft rigeligt med tid til at rette op på sine problemer, men i stedet ser vi en virksomhed, der systematisk ignorerer passagerernes behov.
Det er ikke længere et spørgsmål om småfejl – DSB har mistet kontrollen over sin egen service. Hvis der ikke bliver grebet ind, vil pendlerne forlade DSB hurtigere, end et overfyldt tog kan rulle ud fra perronen.