Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Løkke har ret: Alle danskere skal have stemmeret

Grundloven trænger til modernisering. Også danskere i udlandet skal kunne stemme.

Jakob Friis SorensenShipping & Logistics, Jakarta

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

»Mit navn er Günther, men folk hernede kalder mig Otto.«

Grundlovens paragraf 29 siger, man skal have »fast bopæl i Kongeriget« for at kunne stemme til Folketinget.

Jyllands-Posten skrev i interviewet med Lars Løkke Rasmussen grundlovsdag, at »det blev skrevet sådan i sin tid for at sikre, at valget af politikere er forbeholdt dem, der faktisk påvirkes af de politiske beslutninger«.

Nå, gjorde man det derfor?

Det er slet og ret forkert!

Grundloven fra 1849 er blevet revideret mange gange, og i 1863 udløste ændringer den 2. Slesvigske Krig, som vi alle ved endte på Dybbøl Banke med stort dansk nederlag til Preussen og Østrig.

Baggrunden var Helstaten, den danske konges rige, der udover Kongeriget Danmark (og dengang var Island med) samt Grønland, De Vestindiske Øer samt hertugdømmerne Slesvig, Holsten og Lauenborg.

I 1863 blev grundloven for kongeriget udvidet til at omfatte Slesvig, hvilket tyskerne brugte som undskyldning til krigen. Men vendingen »fast bopæl i Kongeriget« hører den gamle samtid til, hvor hertugdømmerne også valgte deres egne repræsentanter til Landstinget i København.

Derfor er det logisk, at man ikke kunne bo uden for Kongeriget Danmark (altså i Holsten) og stemme til Folketinget. Desuden kunne kvinder, tyve og falenter, tyende og folk uden land, (de syv f-er) ikke stemme. Kun mænd over 30 med fast ejendom kunne.

Den fordrejning synes jeg skal undersøges, og sammen med C.V. Jørgensen er netop den slags misinformation med til at forme den almene danskers fordomme om udlandsdanskere.

Vi er ikke bare “rige og asociale” mennesker, som sidder og vil bestemme over danskernes forhold. Vi er statsborgere, som er underlagt de love og regler, som Folketinget vedtager – uden at have indflydelse!

Nogle betaler skat, mens andre måske bare rejser verden rundt, nogle er med deres partner, som har et arbejde, og unge mennesker studerer.

Og tænk – nogle af os forelsker os i en udlænding, og så diskrimineres vores børn. Jeg tager meget gerne en diskussion med den nedsatte kommission.