Vi kan ikke vente længere på handling mod psykisk mistrivsel
Ventetiden på hjælp er for lang, så politisk handling haster.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
»Jeg kan ikke mere. Jeg kan ikke sove. Jeg ved ikke, hvornår jeg får hjælp.«
Ordene kommer fra en 17-årig, der – som tusindvis af andre unge – oplever, at psykisk mistrivsel tager styringen i livet, mens systemet ikke kan følge med.
Hver nat ligger alt for mange unge vågne med tankemylder og uro, mens håbet om hurtig hjælp forsvinder bag ventelister og henvisninger.
Psykisk mistrivsel er ikke længere et fjernt problem. Det er blevet hverdag for stadig flere børn, unge og voksne – i hjemmet, på skoler og arbejdspladser.
Alt for mange venter alt for længe på hjælp.
Nu har vi fået en ambitiøs 10-års psykiatriplan, der adresserer de presserende problemer.
Planen lover styrket tidlig indsats, mere forebyggelse, flere medarbejdere, bedre patientforløb og forbedrede vilkår.
Ambitionen er tydelig: Vi skal have et psykiatrisk system, der lever op til behovene – især for børn og unge, der ofte må vente alt for længe på hjælp.
Men en plan gør ingen forskel, før den bliver omsat til konkret handling, der kan mærkes i hverdagen. Det kræver politisk mod og vilje.
Samtidig skal vi blive langt bedre til at dele viden om de indsatser, der virker. Vi behøver ikke alle opfinde alting forfra. Der findes allerede mange gode eksempler på, hvordan forebyggelse og tidlig indsats lykkes i både kommuner og regioner.
De bedste løsninger skal udbredes, så alle får adgang til effektive tilbud – og vi skal lære af hinanden i stedet for at starte forfra hvert sted.
Senest har myndighederne sendt spørgeskemaer ud til over 300.000 danskere for at tage temperaturen på vores sundhed.
Men vi kender allerede en del af svaret: Psykisk mistrivsel er Danmarks folkesygdom. Vi har rapporterne, vi har statistikkerne – og vi har nu også fået en plan. Det er tid til handling.
Det er nu, vi politikere – i Folketinget, regionerne og kommunerne – skal tage ansvar. Kommunerne skal styrke tidlig indsats og rådgivning. Regionerne skal nedbringe ventelister og skabe bedre patientforløb. Folketinget skal sikre finansiering og lovgivning, der muliggør reel forandring.
Vi har viden og vilje. Nu skal vi turde handle – i fællesskab. Psykisk mistrivsel kan ikke vente længere.