Fortsæt til indhold
Debatindlæg

LA-forslag giver mere bureaukrati

Utroligt, at et liberalt parti kan foreslå noget, der er så uliberalt.

Jørgen Junker GrimstrupForfatter og historiker, Viborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Ifølge min avis 20/4 foreslår Liberal Alliance to ekspert- eller arbejdsgrupper i Undervisningsministeriet, der på ungdomsuddannelser og i folkeskolens ældste klasser skal undervise i bl.a. problematiske forhold i indvandrermiljøer. Den ene taskforce skal undervise i »antisemitisme, Holocaust, æresrelateret vold, social kontrol og basale frihedsrettigheder«. Den anden i Muhammed-krisen.

Det er opskriften på mere bureaukrati. Og det fra et parti, der gør sig til af at være frihedselskende og tilhænger af en offentlig sektor af mindst muligt omfang. Men ikke så frihedselskende, at det tiltror lærere evnen til at undervise i emnet ”Hitlers tilintetgørelse af Europas jøder” (et bedre udtryk end det for menigmand uforståelige græske ord ”Holocaust”).

Jeg er heller ikke sikker på, at LA ved, hvad ”antisemitisme” er. Partiet tror vist, det betyder had mod jøder. Men det gør det ikke. Det betyder derimod had mod semitter. Men hvad er en semit? Det er en person, der taler et semitisk sprog. Hertil hører hebraisk (israelske jøders sprog), arabisk og aramæisk (sproget, Jesus talte).

Jeg er stærk modstander af, at Undervisningsministeriet fremstiller undervisningsforløb, som lærere er tvunget til at benytte. Sådan foregår det i ufri lande. Ikke i et frit land som Danmark. Utroligt, at et parti, der kalder sig liberalt, kan få sig til at stille sådanne forslag, der også vil øge antallet af ansatte i den offentlige sektor.