Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Hold jer til fakta, JP: Mit forslag er helt efter spillereglerne

Vi skal som arbejdsplads kunne hjælpe vragede folketingsmedlemmer videre – ligesom de fleste andre arbejdspladser gør.

Søren GadeFormand for Folketinget, (V)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Det virker til, at Henrik Højgaard Sejerkilde ikke har gjort sig den ulejlighed at sætte sig ind i mit forslag om at give en begrænset hjælp til folketingsmedlemmer, der ikke bliver genvalgt, inden han satte sig til tasterne og skrev sin leder 15/4.

Havde han gjort sig den ulejlighed at høre, hvad jeg sagde i DR-programmet ”Slotsholmen”, ville læserne af Jyllands-Posten i hvert fald være sluppet for flere forkerte påstande.

For at blande psykiatrien ind i mit forslag eller at påstå, at folkevalgte kommer til at springe nogen kø over i det offentlige system, har intet at gøre med det, jeg har været fremme at sige.

Det, jeg helt stilfærdigt har foreslået, er, at vi i Folketinget bliver bedre til at hjælpe de cirka 60 folketingsmedlemmer, der efter hvert valg oplever at miste deres plads. De fleste moderne arbejdspladser har i dag tilbud om outplacementforløb i forbindelse med større afskedigelser.

Uden at kende forholdene hos Jyllands-Posten vil mit bud være, at en journalist, der mister sit job i en massefyring, også bliver tilbudt hjælp.

Når mange moderne arbejdspladser tilbyder hjælp til outplacement, skyldes det, at det for de fleste er en voldsom og livsændrende oplevelse at blive fyret. Det gælder selvfølgelig også for et medlem af Folketinget, der oplever at få en fyreseddel af vælgerne fra den ene dag til den anden.

Det er helt efter spillereglerne, men det ændrer ikke på, at det kan slå benene væk under mange.

Jeg synes, at vi som en moderne arbejdsplads har et ansvar for at tage ordentlig afsked med medlemmer, der har tjent demokratiet.

Derfor har jeg foreslået, om vi som arbejdsgiver ikke kunne gøre lidt mere for at hjælpe dem videre med forskellige former for outplacement. Ikke noget stort og ekstravagant, men f.eks. i form at nogle få timer hos en erhvervscoach. Eller ved at udvide den ordning, vi i dag har, om at et folketingsmedlem kan få et begrænset antal psykologtimer, hvis de har et behov, så den også kommer til at gælde for medlemmer, der ikke er blevet genvalgt. Det er en ordning, som Folketinget som arbejdsplads har.

Derfor har den hverken noget med psykiatrien eller den offentlige psykologhjælp at gøre, sådan som Jyllands-Postens lederskribent får det fremstillet.