Jeg deler Lykketofts frustration over Vestens dobbeltmoral
Netanyahu saboterer med Trumps velsignelse våbenhviler og blokerer nødhjælp, mens sult og død breder sig i Gaza.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg er enig med Mogens Lykketoft i hans skarpe analyse af »ondskabens akse« mellem Trump og Netanyahu. Selvom han ikke er min yndlingsstemme, rammer han plet: Deres alliance udstiller en ekstrem foragt for menneskeliv og international ret. Trumps kaos, hans flirt med Putin og sanktioner mod Den Internationale Domstol for at beskytte Netanyahu er chokerende. Samtidig kan vi ikke ignorere Israels krig mod Gaza – en monumental krigsforbrydelse med over 48.000 døde, mest civile, og en infrastruktur i ruiner. Dette er ikke selvforsvar, men en systematisk ødelæggelse og fordrivelse af palæstinensere.
Netanyahu, med Trumps velsignelse, saboterer våbenhviler og blokerer nødhjælp, mens sult og død breder sig i Gaza. Drømmen om en tostatsløsning er knust under ruinbunkerne, erstattet af planer om etnisk udrensning og en jødisk stat ”from the River to the Sea”. Palæstinenserne, engang flertal i deres hjemland, står over for 77 års undertrykkelse – en realitet, Trump og Netanyahu kynisk udnytter.
Jeg deler Lykketofts frustration over Vestens dobbeltmoral, der rammer os alle. Danmark bør støtte internationale domstole og presse på for humanitær hjælp og fred, ikke tie om Israels forbrydelser. Trumps mangel på empati og Netanyahus aggression mod naboer som Libanon og Iran gør det klart: Denne akse er en trussel mod global stabilitet. Vi må kræve mere – for palæstinensernes skyld og for en retsorden, vi engang troede på.