Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Mænd skal også ses: Feminisme er ikke forbeholdt kvinder

Feminisme er også for mænd – for det handler ikke om at favorisere kvinder frem for mænd. Som nogle tror.

Liv AtiserMedlem af Venstres Ungdom, Tønder

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Siden jeg var lille, har jeg ment, at alle burde være feminister. Feminisme handler om, at kvinder skal have de samme rettigheder, samme uddannelsesmuligheder, samme jobmuligheder og samme løn som mænd. Logisk, ikke? Mænd burde støtte feminisme, fordi de elsker kvinderne i deres liv. Men får mænd egentlig selv noget ud af feminisme?

Jeg spurgte mine drengevenner. De fleste støtter feminisme netop for kvindernes skyld. Men to af mine gode venner og deres far havde en lidt anderledes tilgang. De sagde, at feminisme ikke kun handler om kvinders rettigheder, men om ligestilling generelt. Hvilket jeg jo selv godt vidste, men nutildags er det nemt at glemme på grund af alle de “ekstreme feminister”, man læser om i medierne, som får os til at glemme, at det ikke handler om at favorisere kvinder over mænd.

Mange ser feminisme som en kamp kun med fokus på kvinders rettigheder, men i virkeligheden handler det om at skabe frihed for alle. Når vi taler om feminisme, fokuseres der oftest på kvinder. Det giver god mening, fordi kvinder historisk set har haft færre rettigheder. Men vi glemmer tit, at kønsroller også kan være en byrde for mænd. Feminisme giver både kvinder og mænd frihed til at være dem, de vil være uden at blive presset ind i kasser. For mænd betyder det retten og friheden til at være sårbare og at kunne vise følelser uden at blive betragtet som svag. Det betyder, at en far har mulighed for at tage barsel uden at blive dømt. At en mand ikke skal skamme sig over, at han valgte en karriere i et “kvindedomineret” arbejdsmarked som for eksempel sygeplejerske eller pædagog. Det betyder, at en lille dreng kan stille sig foran sin far og blive trøstet uden en bekymring om, at hans far tænker, han ikke er en ”rigtig” dreng. Presset for at skulle holde alle sine følelser for sig selv kan fylde rigtigt meget. Det er også derfor, at selvmordsraten er højere for mænd. Så hvorfor skal mænd være feminister? Fordi feminisme ikke kun handler om kvinder.