Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Tak for skattelettelsen, men jeg kunne have undværet den

Pengene, der nu flyder ud til danskerne, kunne være brugt på noget andet.

Birte Gam-JensenCand.scient., datascience, Faaborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Kære regering, tak for skattelettelsen! Det var sjovt at prøve. Jeg har aldrig før fået en skattelettelse. Den er ikke stor, og jeg har efter moden overvejelse af egne risici for at skulle lide afsavn vurderet, at den lokale børnehave godt må få min skattelettelse.

De har svært ved at få tingene til at hænge sammen, især ved morgenvagterne, hvor de er nødt til at beslutte, at ungerne skal blive indenfor, fordi der ikke er bemanding til at sende blandt andre lille Hubert ud på legepladsen, uagtet de er helt klar over, at han har et trængende behov for at okse rundt på legepladsen i eget tempo, fordi han har masser af opsamlet energi. Han bliver kørt i børnehave og bor ud til en farlig vej, så indtil han er gammel nok til at blive rigtigt pacificeret af videospil og YouTube, er børnehavens legeplads hans eneste mulighed for at være til uden at blive begrænset i sine udfoldelser. Senere kan han jo nok få en diagnose, hvis sundhedssystemet har tid til ham.

Af hensyn til Hubert og et par af de andre børn vil jeg så gerne sponsorere min skattelettelse til børnehaven, så kan de måske få råd til et par ekstra pædagog-morgentimer og på den måde blive i stand til at afværge, at Huberts energiudladninger går ud over inventar, andre børn i børnehaven eller naboernes eventuelle haveudsmykning.

Mit problem er, hvordan jeg gør rent konkret. Altså, jeg kan jo gå hen til børnehaven og give pengene til lederen, som jeg er sikker på vil administrere dem bedre end de fleste. Det tror jeg også gerne, at andre naboer vil være med til. De mærker også følgerne af Huberts energi om morgenen. Men der skal jo en del skattelettelser til, så kan man lave en pulje, eller skal pengene sendes over kommunen?

Og hvis det nu går godt, og børnehaven faktisk får råd til nogle pædagogtimer, så kan man måske også oprette en pulje til hjemmeplejen?