Der er sket noget, siden du var der, Bjarne
Bjarne Kjems er ikke opdateret om aktuelle forhold, når han udtaler sig om sin gamle arbejdsplads, Beredskabsstyrelsen.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Kære Bjarne Kjems. Det er efterhånden mange år siden, at du blev pensioneret fra din chefstilling i Beredskabsstyrelsen. Siden da er der sket rigtig meget i Beredskabsstyrelsens opgaveportefølje. Jeg har med nysgerrighed læst dine to læserbreve, og jeg har fået lyst til at fortælle dig, at den Beredskabsstyrelse, du forlod, ikke er den Beredskabsstyrelse, som de ansatte arbejder i den dag i dag.
Vi har flere samarbejdsaftaler, som rækker ud over det, du nok bedst kender fra din tid, som var støtte til diverse brandslukningsopgaver. Nu til dags rekvireres Beredskabsstyrelsen til at støtte Sundhedsstyrelsen, Fødevarestyrelsen, Regioner, Skattestyrelsen m.v. ved siden af kommunerne, politiet og de lokale beredskaber.
Vi lægger hvert år et enormt antal timer på alt lige fra nedslagtning af fjerkræ ramt af fugleinfluenza til afstivningsopgaver, pumpeindsatser, slukningsopgaver osv. Covid-19 og mink var vanvittigt for os, der løste opgaver i den periode – der blev knoklet i døgndrift i ugevis.
Når du skriver, at der ikke er brug for flere værnepligtige, tager du desværre direkte fejl. De er en værdifuld aktie i vores alle sammens nationale beredskab. Og det til en værnepligts løn. Hvilket bl.a. også er en medvirkende faktor til, at vi har et af de billigste beredskaber i hele Europa.
Hvad angår sektoransvar, har du helt ret, men sektoransvar hjælper jo ikke noget, hvis man ikke har varme hænder i tilstrækkelig omfang til at løse opgaverne. Her må jeg endnu en gang fremhæve vores dygtige værnepligtige.
Du nævner, at kommunerne ikke er blevet spurgt og derfor henstår det i uvished, hvad Beredskabsstyrelsen skal bruge pengene til. Jeg kan berolige dig med, at Beredskabsstyrelsen nok skal sikre, at pengene bliver brugt fornuftigt.
Siden min start i 2004 har jeg oplevet, at Beredskabsstyrelsen fik flere og flere opgaver og færre og færre hænder til at løse opgaverne.
Afslutningsvist vil jeg gerne orientere dig om, at Beredskabsstyrelsen heller ikke blev spurgt, da KL og Finansministeriet indgik en besparelse på både Beredskabsstyrelsens og de kommunale beredskabers område i 2014.
Dengang ville det have lukket fire af seks operative centre, hvoraf de fire uddanner værnepligtige.
Det blev heldigvis ændret i sidste time – hvilket jeg ved, at alle vores samarbejdspartnere siden da har været glade for – men besparelserne skulle stadig effektueres, hvilket betød, at man fyrede brandfolk, befalingsmænd og officerer, og materiel blev ikke fornyet i en årerække. Kommunerne skulle ligeledes finde besparelser og sammenlagde flere steder deres beredskaber til § 60-selskaber.
Men lad os sammen glædes over, at politikere og befolkning forhåbentlig endelig har fået øjnene op for det faktum, at et robust beredskab omfatter både det kommunale og det statslige – det er ikke et enten-eller, men et både-og.
Men mangeårige besparelser på Danmarks samlede beredskab bliver ikke fikset med et snuptag, og jeg imødeser med optimisme de næste forhandlinger, som vil tilgodese det samlede beredskab. For den danske befolkning sikkerhed.