Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Der findes større problemer end Ønskeskyen

Prøv nu at få nogle proportioner ind i debatten. Jeg er syg af kræft – det bekymrer mig noget mere, end at influencere og andre harmes over Ønskeskyen.

Marie Holt HermansenGymnasieelev og syg med leukæmi, Odense C

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Ønskeskyen eller ikke Ønskeskyen? Det har været spørgsmålet i en række influenceres videoer i de seneste par uger, hvor de laver sjov med, at nogle mener, julegaveindkøb bliver trivielt, når man får stukket en såkaldt ”bestillingsliste” i hånden.

Kommentarsporene har være splittet over, om det virkelig er i orden at sætte et link ind i en app eller et Google docs-dokument for den sags skyld, når nu julen er hjerternes fest, og gaverne skal gives i samme ånd. I virkeligheden – mener en bred skare i hvert fald – burde man lave papirskrevne og relativt ukonkrete ønskelister, så der er lidt mere overraskelse over sagerne.

Og nu melder jeg mig simpelthen fuldtonet ind i denne her helt absurd vigtige debat og siger: Find noget andet at tage jer til. Jeg er fuldstændig ligeglad med, om min moster eller min mormor eller min kat synes, at ”hyggen” går af julen, hvis man ikke kan få lov til at løbe rundt i Magasin to dage op til juleaften i et forsøg på at finde en gave, der er tæt på, men alligevel langt nok fra dét, der står på listen.

Personligt vil jeg faktisk gerne skrive mit største ønske på et papir og i en app og på et banner eller min husmur eller diverse sociale medier, hvis det fik ønsket til at gå i opfyldelse: en kræftfri krop.

Sandheden er nemlig den, at der findes en helt uoverskuelig bunke af større problemer end julegaveræs, man kan gå og gruble over. For mange mennesker er gaver og ønskelister mere irrelevant end mængden af hår på Lars Løkkes venstre storetå, fordi de ting, vi virkelig ønsker os, ikke kan opfyldes af en ønskesky eller papir og blyant fra Søstrene Grene.

Det her indlæg er en reminder til dig, der lige om lidt får en gave, der ikke stod på ønskesedlen, og ikke kan finde et ordentligt pokerface frem. Til dig, der gik off-track og købte noget, du nok godt vidste, modtageren ikke gider have:

Kom videre.

Smil og giv hinanden en krammer. Vær glade for, at I havde råd til julemiddagen. At I ikke er en af de mange familier, der kun lige kommer igennem julen med julehjælp. At I ikke sidder alene og savner den familie eller de venner, I ikke har haft kontakt til alt for længe pga. de store og små ubehageligheder, livet har budt på. At I ikke er en af de familier, der ligesom min skal bruge julen på at rende rundt på en kræftafdeling i tide og utide.

Der er meget at være glad for her i julen og mindst lige så mange ligegyldige ting at blive oprørt over. Så spørg dig selv: Skal jeg måske bare se at komme videre? Oftest vil svaret være et rungende ”ja”.