Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vestjyder er uønskede i København

Vi ville gerne vælge København fra – hvis vi bare kunne.

Kjeld Flarup ChristensenCivilingeniør, byrådskandidat, (LA), Struer

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Hvis Vestjylland mister den direkte togforbindelse, bliver det et demokratisk problem. København ligger i forvejen skævt i Danmark, og fjernelsen af direkte tog fra Struer/Holstebro/Herning øger kun den skævhed.

Tilbage i 90’erne, da jeg var aktiv i ungdomspolitik, gik jeg mere i byen i København end i Skive. Det er der, alle de demokratiske institutioner ligger, det er der, man må rejse til, hvis man vil være en del af demokratiet. Og i Danmark har vi valgt, at demokratiet griber ind i 75 pct. af livets forhold – så det er vigtigt det her!

Der er heller ikke fly fra Karup længere. Uden den direkte forbindelse kan man lige så godt tage bilen. Altså, lige bortset fra at københavnerne ikke vil have biler længere. Parkeringspladser nedlægges på stribe, og der lægges afgifter på.

Kort sagt, vi vestjyder er ikke ønskede i København.

Det er derfor vi siger: “Ikke i København!” Vi vil gerne vælge København fra, nu vi ikke er ønskede. Derfor skal vi fortsætte med at udflytte alle de statslige institutioner. Vi kan passende starte med at flytte Folketinget til Vejle, så der er gode forbindelser fra hele landet.

Man kunne selvfølgelig også finde de få milliarder, der skulle til for at bevare den direkte forbindelse. Men helt ærligt så jeg hellere en udflytning, og så kan københavnerne få lov at hygge sig selv i deres bilfri afkrog.