Har I fundet en ny pengemaskine, Postnord?
Det er ren goddag mand, økseskaft at havne i kløerne på Postnord.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jeg skulle forleden sende et fysisk brev – til Tyskland (Europas digitale uland) – og kom i tanke om, at jeg havde en printet portokode liggende fra foråret.
Da jeg er ved at klistre koden på, ser jer til min overraskelse, at der er udløbsdato på koden, der har en værdi af 50 kr., hvilket ellers passede fint til brevet.
Jeg undrede mig over meningen med en udløbsdato på en portokode – der var jo ikke tale om et tilbud – og sendte derfor en forespørgsel til Postnords kundeservice, hvor jeg spurgte, hvorfor der er udløbsdato på en printet portokode, hvortil Postnord giver mig følgende ikke-svar: »En portokode er gyldig i 180 dage. Sender du en forsendelse med en ugyldig portokode, vil det udløse en portoregning. Har du købt en portokode til et brev på 0-50 gram til 12 kr. i 2023, kan du efter 1. januar 2024 også bruge det til breve på 0-100 gram.« Goddag mand, økseskaft.
Jeg sender derfor spørgsmålet en gang til, hvortil svaret lyder: »Desværre kan jeg ikke oplyse dig, hvorfor der er en udløbsdato på portoen. Men desværre kan de ikke bruges efter den dato.«