Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Told på Temu er en krigserklæring mod underklassen

Der har ikke manglet kritik i debatten om den kinesiske handelsplatform, der har gjort en dyd ud af at sælge kvalitetsløse produkter til underpriser. Men en told burde få underklassen på barrikaderne.

Tobias PaghPolitisk formand i Liberal Alliances Ungdom

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Temu er efterhånden ved at komme på alle danskeres læber. På tværs af landet har det kinesiske postordrefirma indtaget pakkebokser og postkasser landet over. Som et billigt alternativ til dyre europæiske virksomheder, hvis produktionsomkostninger ikke kan følge med lavt betalte arbejdere i Fjernøsten, efterlades vores hjemlige erhvervsliv på perronen i den globale konkurrence.

Som forbruger holder jeg så vidt muligt fingrene væk fra ”Made in China”, men jeg vil ikke pådutte andre at skulle leve op til min egen moral. Derfor har vi ikke brug for, at EU skal godkende, hvilken kvalitet der er acceptabel i danskernes hjem.

For EU har startet en sand krigsførelse mod Temu, der for tiden oversvømmer det europæiske marked med alt fra plastic, kosmetisk til elektroniske produkter, hvis kvalitet og holdbarhed er tvivlsom. På tale er at indføre en told mod varer på under 150 euro i et forsøg på at ramme produkter i lavprisklassen. Men en sådan toldmur vil ramme skævt og være en strafskat for folk, hvis lave indtægter i forvejen gør hverdagen økonomisk usikker.

I forsøget på at gøre europæisk erhvervsliv konkurrencedygtigt igen er vejen ikke at bekende sig til told og handelskrig. Desværre har europæiske politikere udset sig eksempler på Temu-produkter i problematisk kvalitet og brugt det som løftestang til at hjælpe den fodslæbende europæiske industri i kampen mod innovation og konkurrence med yderligere lovgivning.

Men det er et usagligt argument. Mon ikke det kunne handle om, at den politiske elite er økonomisk afhængig af, at selvsamme erhvervsliv finansierer deres valgkampagner i stor stil?

Forbrugerne bliver set som små stakler, hvis dømmekraft er yderst tvivlsom, og som derfor skal skærmes mod potentielle usikkerheder. Det er uden for min fatteevne, at danskerne finder sig i at blive talt ned til på den måde.

Retorikken er med til at negligere forbrugeransvaret og individers frie beslutninger. Men med en stor og stærk reguleringsmagt har vi langsomt vænnet os til, at politikerne kan blande sig i alle personlige beslutninger, som burde hvile på individuel moral.

Det vil klæde politikerne i Bruxelles, hvis lovgivningen rent faktisk blev indført med et fokus på tillid til folket og deres dømmekraft. For man kan fare vild selv med de bedste intentioner som kompas.

Og med EU’s overregulering bytter vi vores frihed med en skrøbelig sikkerhed, som er lagt i hænderne på beslutningstagerne.

En told vil forstærke den magt og fratage underklassen økonomisk frihed, og derfor er jeg undrende over, at ikke flere danskere er på barrikaderne mod EU’s paternalisme.

Artiklens emner
Temu
EU