»Du skulle bare prøve at have et fuldtidsarbejde.« Ja, og du skulle bare prøve at vise lidt respekt
Der tales og skrives meget om unges mistrivsel. Den kan have mange forklaringer. Men accepten fra voksne af, at det er hårdt arbejde at være ung i dag, kunne hjælpe.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Når man som ung kommer hjem fra en syv timers skoledag, hvor man har prøvet at forstå både det amerikanske præsidentvalg, og hvordan logaritmer fungerer, og smider sig på sofaen en time, inden man har en fire timers vagt i Netto, så bliver man tit mødt med kommentarer som »I skulle bare prøve at have et fuldtidsarbejde« og »I er så forkælede«.
Ja, voksne har et fuldtidsarbejde og skal lave de huslige pligter derhjemme, men hvis vi kigger på det, så har unge faktisk også et fuldtidsarbejde i at gå i skole – og udover det også fritidsarbejde og sport.
Hvis vi stiller det sådan op, så har unge og voksne faktisk de samme arbejdstider på en uge rent timemæssigt.
Unge lever deres bedste liv nu, og det vil jeg gerne give jer ret i. For ja, vi har det fedt, men vi har det ikke nemt. Vi knokler lige så meget som jer voksne.
En undersøgelse fra Psykiatrifonden viser, at 54 pct. af danske unge i 2022 følte sig stressede eller presset pga. deres ungdomsuddannelse.
Det er hverken nemt at være ung eller voksen i dagens samfund. Vi kan ikke skære ned på skoletimerne, det ved jeg godt. Og jeg kræver heller ikke, at vi forkorter skoledagene. Men hvis vi nu bare startede med at anerkende hinandens oplevelser, og at vi hver især har hårde perioder på hver vores måde – og også hver især har nogle krav til, hvad vi skal leve op til.
Hvis vi i stedet begynder at anerkende hinanden mere i stedet for at nedgøre hinanden for vores følelser, så ville der nok ikke være så mange unge, der brokkede sig over, at de har det ”uh og ih så hårdt”, og de ville føle sig langt mere respekteret.
Jeg håber, at vi en dag kan anerkende hinanden for vores hårde arbejde og stopper med at konkurrere om, hvem der har det hårdest. Prøv at være åbne over for andres følelser og sig ”du gør det godt” i stedet for at komme med alle mulige nedladende kommentarer.