Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Regler er ved at slå foreningslivet ihjel

Bureaukrati og mistænkeliggørelse gør det mere og mere surt at være engageret i foreningsliv. Bankerne er blevet tunge modspillere.

Inge Bodil JochumsenFrivillig i foreningsarbejde, Assens

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Regeringen har pålagt alle foreninger at registrere sig i et fælles databasesystem, for at man lettere kan kontrollere, om der sker hvidvask i foreningerne. Der må være nogle, der går rundt og tror, at der er masser af penge i foreningerne.

I en af de foreninger, jeg sidder i, har vi haft en underlig oplevelse. Jeg er formand i den ene forening og blev ringet op i juli af foreningens pengeinstitut. Her fik jeg at vide, at man ikke kunne se ud af vedtægterne, hvem der tegnede foreningen. Jeg kunne kun forklare, at det lå i forretningsordenen, og den var under revision. Vi fik så to uger til at få den bragt i orden. Samtidig spærrede pengeinstituttet vores bankkonto.

Vi måtte midt i sommerferien indkalde til et møde for at få revurderet forretningsordenen. Den blev sendt til pengeinstituttet. Der gik nogle uger, og vi fik at vide, at pengeinstituttet ikke kunne godkende vores forretningsorden.

Begrundelsen var, at vi har lavet en todelt beslutningsproces for brug af større beløb. Flere jurister anbefaler den måde at håndtere pengesager i foreningerne.

Men pengeinstituttet forklarede, at det kunne den database, som vi lægger vores registreringer ind i, ikke håndtere. Så derfor skal vi ændre den forretningsorden, der er blevet besluttet på demokratisk vis.

Vi har nu sidst i oktober fået besked om, at forretningsordenen skal bringes i orden inden den 11. november. Vi havde ikke mulighed for at indkalde til et møde, og det informerede jeg pengeinstituttet om med det samme. Principielt kan det vel heller ikke være rigtigt, at man skal indkalde til et møde, når det passer pengeinstituttet?

Vores konto er igen blevet spærret, så vi er umyndiggjort i vores egen forening. Vi har flere gange forespurgt, hvilket lovgrundlag pengeinstituttet havde, men det er det ikke lykkedes os at få svar på.

Hvor er demokratiet henne, når man som forening ikke selv må bestemme, hvordan man vil håndtere sagerne? Og underligt nok har vi lagt ind, at formand og kasserer skal begge godkende beløbene ved større indkøb. Det skulle da være med til at forebygge hvidvask. Men det må vi så ikke for pengeinstituttet.

Jeg håber, at pengeinstituttet totalt har misforstået sin opgave. Jeg vil overveje, om det er arbejdet værd at sidde i en demokratisk forening, hvor vi vælges ind og arbejder efter demokratiske regler, hvis pengeinstitutterne kan totalt blokere for vore beslutningsprocesser.

Jeg vil ikke arbejde i en forening fremover, hvis de beslutninger, vi tager ud fra demokrati og med juristers råd, af pengeinstitutterne på diktatorisk vis kan annulleres.