Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Turismeskat i København vil først og fremmest gå ud over jyderne

Regeringen vender tommelfingeren nedad for Københavns Kommunes planer om at indføre en skat for at begrænse tilstrømningen af turister. Den vil nemlig ramme andre danskere mere end de udenlandske turister.

Morten DahlinMinister for byer og landdistrikter, (V)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Turismen i Danmark er et kæmpe plus for vores smukke land. Den skaber arbejdspladser, vækst og muligheder både i storbyer og landsbyer.

Da jeg for et par uger siden stod på Rømø og præsenterede regeringens nye turismestrategi, var det derfor helt naturligt at hæve ambitionsniveauet for antallet af overnatninger og sætte barren for den totale omsætning op til 200 mia. kr. på landsplan frem mod 2030.

Samtidig sætter regeringen 100 mio. kr. af til at styrke dansk turisme. De skal blandt andet gå til at markedsføre kyst- og naturturisme, møde- og erhvervsturisme samt storbyturisme.

Derfor bliver det også en selvmodsigelse, når Københavns Kommunes overborgmester på vegne af Borgerrepræsentationen har sendt et brev til regeringen, fordi den vil have tilladelse til at indføre en såkaldt turismeskat. Argumentet er, at man i kommunen frygter overturisme og gerne vil regulere det, så vi får færre turister til hovedstaden.

Jeg anerkender, at der i spidsbelastningsperioder er mange mennesker enkelte steder i København. Og det skal vi selvfølgelig arbejde med, det siger sig selv. Men situationen i Danmark kan bestemt ikke sammenlignes med de udfordringer med turisme, som vi ser i nogle byer i Sydeuropa. Vi er heldigvis langt fra det scenarie.

I Danmark er vores udfordring tværtimod at sikre, at Danmark fortsat er et attraktivt rejsemål i en global konkurrencesituation, hvor vi af mange turister allerede nu opleves som et relativt dyrt turistmål sammenlignet med mange andre europæiske lande

Med idéen om en turismeskat glemmer Borgerrepræsentationen også lige den væsentlige detalje, at ud af de godt 11 mio. turister, som booker sig ind på byens hoteller, så udgjorde danskere lige over 40 pct. af alle turistovernatninger i hovedstaden i 2023. Altså vil en turismeskat ramme alle de danskere, der ikke bor i København, men som ønsker at besøge deres hovedstad, f.eks. i forbindelse med ferie, arbejde eller skoleudflugter.

Det betyder de facto, at et rødt flertal af de københavnske lokalpolitikere vil indføre, hvad jeg vil kalde for en ”jydeskat” til alle dem, som overnatter i byen. Er det rimeligt, at bedsteforældre, som krydser Storebælt for at besøge børnebørnene og tage i Tivoli, skal pålægges en særskat, fordi de bor i Jylland?

Det bliver et stort nej fra regeringen og mig. København er hele landets hovedstad, og alle danskere er i øvrigt med til at betale for kulturinstitutioner som for eksempel Det Kongelige Teater og Nationalmuseet. Derfor er det selvfølgelig heller ikke i orden, at man skal betale en særlig skat for at besøge sin egen hovedstad.

I øvrigt har vi i forvejen rigeligt med skatter og afgifter i det her land.

Derfor har jeg nu svaret klart nej til Københavns Kommunes overborgmester, som på vegne af Borgerrepræsentationen har sendt mig et brev om at indføre en skat på turister.

Men jeg er enig i, at det er vigtigt at finde balancen mellem at tiltrække turister, så vi sikrer, at turismen fortsat har en positiv effekt på København og hovedstadsområdet. Heldigvis gælder det både for danskerne som helhed og for borgerne i storbyerne, at ca. 8 ud af 10 er glade for turisterne. Faktisk er det kun 2 pct. af borgerne i de danske storbyer, der mener, at turismen har flere negative end positive konsekvenser.

Samtidig kan det tårnhøje niveau, vi ser i København, med en madscene i international klasse i tillæg til utallige fantastiske kulturtilbud i høj grad også tilskrives, at vores udenlandske gæster hvert år lægger over 50 mia. kr. i omsætning.

Uden de gæster ville en stor del af disse tilbud forsvinde også for helt almindelige københavnere. Danmarks hovedstad skal være for alle – uanset hvor i landet man bor – og derfor bliver det et pænt “nej tak” til en særskat for jyder, der bare gerne vil besøge København.