Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Trump er symbolet på et problem

Ingen kan lide Trump. Men kan flertallet lide det system, som Kamala Harris forsvarer?

Erik HumblebugCand.agro., Randers C

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Kamala Harris startede godt. Hun nævnte Trumps retssager. Men hun holdt sig på den rigtige side af stregen.

Det var en saglig kritik, der stiller spørgsmål ved, om en person, der kan blive dømt ved en domstol, kan være landets præsident. Der gik dog ikke længe, før ”she went low, as he went low”.

Og Trump fik jo god hjælp af den siddende præsident, Joe Biden.

Vi har et problem. Og Trump er kun symbolet på problemet.

Politikerne er ude af trit med befolkningen. De lever i en boble, hvor de bekræfter hinanden i, hvordan tingene ser ud.

Her taler vi ikke om, hvordan tingene ser ud i et forsamlingshus i Vestjylland eller i en fin salon på Østerbro i København. Politikerne aner ikke, hvad der foregår i befolkningens hoveder.

Trump er et oprør mod den slags politik, hvor politikere og eksperter tager patent på sandheden. Vi er trætte af at blive talt ned til, som om vi er dumme og uvidende.

I Europa er der et spirende oprør. Det kommer fra det yderste højre. Og lige nu er Dansk Folkepartis strategi at ride med på bølgen.

Jeg ville have stemt på Kamala Harris. Men jeg mener, at hun er ude af trit med befolkningen.

Og jeg har stort set ikke set hende tale om politik. Det er farligt for en befolkning, der har brug for visioner og håb for fremtiden.

I Europa lader vi vores frustration over, at beslutninger er noget, der bliver taget hen over hovedet på os, gå ud over minoriteter. Det er ikke kun muslimer. Jøder og homoseksuelle oplever også et stigende had og chikane fra den omkringliggende verden.

Derfor er udviklingen farlig. For når politikerne ikke lytter til befolkningen, bliver svaret vold og chikane mod udvalgte befolkningsgrupper.

I Danmark har vi erkendt, at der er problemer i bestemte indvandrergrupper. Det går desværre ud over mennesker, der hver dag står op og passer deres arbejde. Og vi er generelt ved at miste respekten for mennesker.

Jeg efterlyser et oprør fra befolkningen, hvor vi tager magten tilbage. Det gør jeg ud fra nogle retsstatsprincipper, hvor der er respekt for det enkelte menneske, og hvor der er lighed for loven.

Hvis vi ikke hylder det enkelte menneskes rettigheder som borger i vores land, vil gadens parlament overtage vores folkestyre. Og så har vi ikke nået noget som helst.