Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Det er aldrig sjovt, når ens ejendom mister værdi

Landbruget smadrer almindelige menneskers økonomi, mens det selv høster gevinsten på solcelleanlæg.

Morten KastrupSognepræst, Haslev

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Kære landmænd.

Jeg vil gerne udtrykke min medfølelse for den usikkerhed, I står over for nu, hvor den nye trepartsaftale bl.a. stiller krav om skovrejsning og kan medføre store økonomiske tab for mange af jer. Det er aldrig let at se sin ejendom miste værdi, og konsekvenserne af den grønne omstilling kan være svære at bære.

Samtidig vil jeg opfordre jer til at se på jeres kollegaer rundtom i landet, der profiterer ved at opsætte solcelleanlæg på deres marker. Dette kan desværre betyde store værdiforringelser for naboerne, som måske står tilbage med enorme tab på deres ejendom.

Jeg er selv i en lignende situation, hvor min ejendom har mistet flere hundredetusinde kroner på grund af solceller, og jeg får langtfra en tilstrækkelig erstatning, hvis overhovedet nogen. Det er en katastrofe for mange almindelige mennesker, når landmænd etablerer sådanne anlæg uden at kompensere for de tab, det medfører for familier, der har arbejdet hårdt for at spare op og vedligeholde deres hjem.

Lovgivningen og reglerne på området er utilstrækkelige, og mange oplever ikke at få det tabte kompenseret.

Jeg opfordrer landbrugets organisationer til at tage ansvar og vise vejen. I har ressourcerne til at arbejde for, at alle berørte får erstatning, når den grønne omstilling påvirker vores værdier. Hvis nogen mister værdi på grund af politiske beslutninger, bør der være fuld kompensation.

Det gælder også, når landbruget smadrer almindelige menneskers økonomi, mens det selv høster gevinsten på solcelleanlæg.