Dobbeltmoralen driver ned ad væggene
Holdningen i USA og Europa til krigen i Mellemøsten er ansvarsløs og virker tilmed historieløs.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Der falder nu fængselsdomme over mennesker, der offentligt har billiget Hamas’ brutale angreb i Israel den 7. oktober 2023.
Personligt misbilliger jeg bestemt Hamas’ angreb. Det er ikke acceptabelt offentligt at billige terrorhandlinger – uanset hvem der begår dem.
Derfor har jeg også haft en forventning om, at offentlig billigelse af Netanyahu-regimets terror, folkemord og krigsforbrydelser over for det palæstinensiske folk i Gaza og på Vestbredden ville have samme strafferetlige konsekvenser. Men nej!
Lovgivningen er bevidst indrettet sådan, at statsterrorisme og staters forbrydelser mod menneskeheden ikke er omfattet. Den jødiske stats brutale overgreb på civilbefolkningen i Gaza og på Vestbredden kan frit billiges, og den danske stat kan sågar aktivt tage del i overgrebene med militær støtte uden at ifalde ansvar.
Israel har i årtier været beskyttet af en helt særlig standard og har derfor uden ansvar kunnet overtræde samtlige internationale menneskerettighedskonventioner og FN-beslutninger – beskyttet af USA’s vetoer i FN’s Sikkerhedsråd.
Denne særstatus skyldes naturligvis Holocaust. Men Holocaust blev begået af hvide, kristne europæere. Det palæstinensiske folk havde hverken lod eller del i Holocaust.
Men det var præcis det palæstinensiske folk, som kom til at betale den fulde pris.
Efter krigen besluttede sejrherrerne med USA og Storbritannien i spidsen med militær magt at banke en jødisk stat ned over hovedet på det palæstinensiske folk – titusindvis af palæstinensere blev også dengang dræbt, og mange flere drevet på flugt.
De overlevende palæstinensere blev lovet en selvstændig, levedygtig stat ved siden af den jødiske. Det løfte er aldrig blevet indfriet igennem de mange årtier.
Hver gang også en dansk stats- eller udenrigsminister bliver spurgt, er svaret fortsat, at tiden ikke er inde til en tostatsløsning – sådan har svaret lydt i 75 år.
Politikerne i Danmark, EU og USA kender naturligvis det historiske forløb – men hykleriet og dobbeltmoralen driver ned ad væggene. Ingen tager ansvar, og den jødiske stats terror, folkemord og krigsforbrydelser mod det forsvarsløse palæstinensiske folk får lov til at fortsætte.
Palæstinenserne har i årtier været ofre for konsekvenserne af hvide, kristne europæeres forbrydelser. Jeg vil også fremover fuldt ud støtte det palæstinensiske folks kamp imod den jødiske stats terror, folkemord og krigsforbrydelser – og for en selvstændig stat.
Jeg håber, at en ny amerikansk præsident sammen med en gruppe af europæiske lande har viljen og modet til at sætte den jødiske stat på plads og gennemtvinge indfrielsen af det løfte, som palæstinenserne fik for 75 år siden.