Ingen skal komme og sige, at de er mere værd, fordi de har mange penge
Legoland-debatten minder os om, at penge ikke kan købe alt. Ligeværd handler for eksempel ikke om, hvorvidt man har mange penge. Det handler om opdragelse.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Det er fint, at det debatteres, hvordan man opfører sig i en kø. Oplevelsen af at blive sprunget over i køen er ret så krænkende i sig selv. At reagere på det er ikke et spørgsmål om lighed eller om, at nogen er rigere end andre, eller at andre er misundelige eller smålige. Glem den slags relativeringer. Det er et simpelt spørgsmål om ligeværdighed og ordentlig opførsel.
Ligeværdighed handler ikke om penge, men om almindelig respekt for andre mennesker, for deres tid, deres liv og retten til at være i verden på lige fod med alle andre. Ingen skal sige: Du er mindre værd end mig, for jeg har flere penge end dig.
Så langt kan vi vel blive enige?
Køkultur handler om, at man falder ind i en plads i køen, og så bliver man der, til det er ens tur. Det er ekstremt krænkende, hvis nogen snyder sig frem i køen. Det ved alle kassedamer. I supermarkedet kan man jo ikke komme viftende med en 50’er og sige til kassedamen: Du får denne her, hvis jeg kommer til før de andre.
Ham i pralebilen skal også overholde færdselsloven på lige fod med hende i den ældre mini-bil, og hvis han vil have særbehandling af sine børn, må han betale sig til en plads i en privatskole.
Folk er oftest utrolig tolerante over for andres rigdom, uanset hvordan de ellers er kommet til den. Men vi har nok i ét kongehus på luksus-understøttelse. Vi behøver ikke at opdyrke en uopdragen penge-overklasse også. Er det det, Legoland er i færd med? At ville købe sig til alting er dårlig opførsel og dårlig moral.
Det ender med, at nogle mener, at de ikke bare er rigere, men også mere værd. Det er forældre og skolernes opgave at opdrage børnene til, at ingen er mere værd end andre, uanset hvor rige eller fattige de er.
Derfor har vi køkultur. Den skal ikke gennemhulle med fjollede ekstrabetalinger, så nogle ender med at mene, at man kan købe sig til alting. Så ender vi bare som et af de lande, der ødelægger kultur og økonomi med bestikkelse og korruption.