”Den sorte svane”: Regeringen har allerede sat massivt ind mod økonomisk kriminalitet, men skal gøre mere
Når kriminelle med uendelig kreativitet finder på nye måder at bedrage på, arbejder politikere og myndigheder lige så utrætteligt på at bekæmpe dem.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Jyllands-Postens lederskribent har ret, når de hævder, at TV 2’s dokumentar ”Den sorte svane” er svær at tage øjnene fra. Et vigtigt stykke journalistik, der giver indblik i det, jeg som justitsminister desværre hører om hver eneste dag: fordærvet, forkastelig adfærd blandt skruppelløse kriminelle, som snyltende fisker penge ud af vores alle sammens fælles statskasse.
Desværre er hverken jeg eller vores myndigheder overraskede – men det forhindrer os ikke i samtidig at finde det dybt forkasteligt, når vi ser bundkriminelle personer rulle deres gemene aktiviteter ud for åben skærm.
Myndighedernes indsats i kampen mod den organiserede økonomiske kriminalitet har flyttet sig markant over en længere årrække og er i dag omfattende. Regeringen har også i de senere år sat massivt ind. Med den seneste flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden er der eksempelvis besluttet en meget stor udvidelse af politistyrken, ligesom vi har oprettet en helt ny National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), der blandt andet skal styrke indsatsen mod de mest alvorlige sager om økonomisk og organiseret kriminalitet.
Herudover er Hvidvasksekretariatet under NSK forstærket med flere analytikere til at identificere relevante hvidvaskunderretninger og videreformidle dem til politiet og andre myndigheder. Sporingsgruppen hos NSK er styrket for at intensivere indsatsen med at spore kriminelles udbytte. Desuden er det ikke kun hos politiet, at vi har oprustet: Skattekontrollen er siden 2020 øget med 1.000 kontrolmedarbejdere, der blandt andet har bekæmpelse af hvidvask som et indsatsområde.
Det er derfor misvisende at sige, at jeg og mine kollegaer indtil nu har lukket øjnene for, hvad der foregår i den kriminelle over- og underverden. Tværtimod. Vi har gjort meget – og vi kommer til at gøre endnu mere for at stække den organiserede økonomiske kriminalitet.
Vi ved, at bandernes økonomiske kriminalitet udgør en stadig større del af deres aktiviteter. Derfor er indsatsen mod økonomisk kriminalitet også et hovedelement i den nye bandepakke IV. Vi etablerer blandt andet en ny, national, tværfaglig efterforskningsgruppe under NSK, der målrettet skal gå efter bandernes organiserede økonomiske kriminalitet, ligesom vi indfører mulighed for at forhøje straffen til det dobbelte for visse typer af banderelateret økonomisk kriminalitet.
Vi udvider politiets muligheder for at foretage hemmelig ransagning, blandt andet i sager om hvidvask af særlig grov beskaffenhed, og vi udvider mulighederne for at foretage konfiskation, så rockere og bandemedlemmer ikke kan gemme deres kriminelle udbytte hos kærester eller børn.
Desuden vil jeg fremhæve, at det, vi allerede har gjort, virker. Som omtalte leder også fremhæver, anholdt Københavns Politi i slutningen af maj 12 personer sigtet for hvidvask af ikke mindre end 900 mio. kr. I februar faldt der dom i den største hvidvasksag nogensinde i Danmark, hvor en 51-årig kvinde og en 58-årig mand blev fundet skyldige i forsøg på hvidvask af henholdsvis 26 og 29 mia. kr. Det skal nævnes, at dommen er anket i begge tilfælde. I januar anholdt NSK fire mænd og tre kvinder i en sag om hvidvask af ikke under 200 mio. kr. via fakturafabrikker og renovering af ejendomme med sorte penge.
Alle sammen eksempler på, at når samvittighedsløse kriminelle med deres uendelige kreativitet finder på nye måder at snyde og bedrage, så arbejder vi som politikere og myndigheder lige så utrætteligt på at bekæmpe dem.