Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Afskaf euro-forbeholdet

Det danske euroforbehold er en formsag, der bør afskaffes.

Ove ChristiansenPens. bibliotekar, medlem af Europabevægelsen, Løgumkloster

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Stine Bosse fra Moderaterne foreslår euroen indført som betalingsmiddel i Danmark i stedet for kronen, læser jeg på netmediet msc.com. Andre partier er »helt uenige«, mens Venstre og Radikale er »overvejende uenige«.

Selv havde jeg forventet, at Venstre, det gamle EU-parti, havde været først med en sådan udmelding.

Andre steder har jeg set nogle partiledere udtale, at man respekterer, at vælgerne har stemt nej til euroen.

Det er en sølle udflugt. Dels kan vælgere skifte mening, derfor har vi valg hvert fjerde år. Dels har 23 fødselsårgange fået stemmeret, siden vi stemte om forbeholdet i september 2000. De vil ikke føle sig bundet af tidligere afstemninger.

Siden 1999 har Danmark haft et fastkurssamarbejde med Den Europæiske Centralbank (ECB). Her har vi forpligtet til at holde en ”centralkurs” på 7,46038 kr. for en euro inden for et udsving på +/- 2,25 pct.

Hvis ECB vurderer, at vi har gjort, hvad vi kunne, for at overholde denne forpligtelse, kan ECB skride ind og stabilisere kronen.

Vi har ekstremt overopfyldt denne forpligtelse. Når jeg betaler med dankort i et tysk supermarked, betaler jeg en regning i euro; beløbet trækkes i danske kroner på min bankkonto.

Sidste gang oplyste Danske Bank i min netbank, at der var vekslet til 7,460 kr./euro. Tidligere har kursen været 7,455; dvs. at der først på anden decimal optræder en afvigelse fra centralkursen.

Sådan har det længe været. Da 70-80 pct. af vores samhandel er med eurozonen, har denne kursstabilitet været til stor gavn.

Således er den danske krone klinet fast til euroen i en grad, der har karakter af et de facto-medlemskab. Dansk tilslutning til euroen vil blot være en formalisering af de faktiske forhold.

Så nu vil jeg gerne høre Venstres ledelse bekræfte, at man ubetinget går ind for at afskaffe euro-forbeholdet. Med dagens dårlige opinionstal har man intet at tabe ved at vise, at Uffe Ellemann-Jensens gamle parti stadig findes – et sted?

Og jeg vil gerne høre svaret inden EU-valget.