Erstat den nedbrændte halve børs med nyfortolkning i stedet for en kopi
Den tabte del af Børsen bør ikke erstattes af en pastiche.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
En genopførelse af Børsen bør ske med nye og anderledes materialer, der skaber nye facader og muligheder. Børsbygningen kan ikke genopføres i samme stil som før – det vil givetvis blive alt for dyrt og nok være teknisk umuligt.
Selvom det var muligt, ville det ikke tilføre noget nyt, men blot blive en pastiche. I stedet bør erstatningen ske med ny og spændende arkitektur, som f.eks. holder sig inden for den nedbrændte dels geometri og sektionering. Byggeteknikken, materialevalgene og indretningen bør være mere tidssvarende og med variation.
Brian Mikkelsens veneration for den gamle børsbygning er forståelig, men tabet bør vendes til en gevinst.
Derfor bør der udskrives en arkitektkonkurrence, og som inspiration kan det viste eksempel og/eller andre indgå i programmet herfor.
I mit eksempel kunne jeg også have valgt, at de nedbrændte og ødelagte bygningssektioner nær brandens opståen blev erstattet med facader og måske tage i orange og sorte tegl/klinker eller andet som en fortælling om branden – mulighederne er legio.
Jeg er overbevist om, at der vil fremkomme forslag, der vil være spændende og interessante.
Den ikke nedbrændte del skal derimod renoveres med respekt for den eksisterende arkitektur og med mere brandsikring for bevaring af vor arkitektoniske kulturarv.