Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Er det borgerne i Randers, der skal betale for minkskandalen?

En del af den forurenede jord i Ølst rummer døde mink, der blev flyttet fra et miljøfølsomt område i Vestjylland.

Erik Humblebug, cand.agro., Randers

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Da det fra centralt hold blev besluttet at grave et stort antal mink ned i Vestjylland, skrev jeg til centrale politikere om den fare, der var ved at deponere døde dyr i et miljøfølsomt område tæt på vandløb i et vådområde.

Det blev ret hurtigt besluttet at flytte jorden. Og jeg er sikker på, at det skyldtes en truende forurening i det område, hvor minkene oprindeligt var gravet ned. Derfor fik Nordic Waste opgaven at flytte jorden og de døde mink. Og der blev givet tilladelse til, at minkene blev flyttet til Ølst i Randers Kommune.

I Ingeniøren kunne man kort tid efter læse om den stank, en beboer i nærheden af deponeringen kunne lugte fra de døde mink. Derfor er der ingen tvivl om, at minkene blev flyttet af naturhensyn og tydeligvis andre naturhensyn end hensynet til Alling Å.

At løsningen på mange måder var en hovsaløsning, undskylder på ingen måde, at Nordic Waste ikke gik i gang med at lave en mere holdbar løsning. Og efter min mening burde der fra politisk niveau være en interesse i at få lukket denne del af minkskandalen.

Nu skete det ikke. Og jeg forstår godt, at Mette Frederiksen og Magnus Heunicke havde travlt med at komme til Ølst og love mig og andre borgere i Randers Kommune, at vi ikke skulle stå alene med regningen. Det løfte holdt dog kun til, at de var tilbage i ministeriernes kontorer. Derfor er det Randers Kommunes borgere, der skal bære en stor byrde som følge af Mette Frederiksens minkskandale.

Personligt kan jeg godt se objektiviteten i at aflive minkene under corona-nedlukningen. Hvis mink er en større smittebærer end mennesker, kan det sagtens forsvares ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt, at så eliminerer vi en væsentlig smittekilde. Men for mig bør regningen efter corona bare være noget, som vi er sammen om at betale. Derfor efterlyser jeg et ansvar fra centralt hold.

Det er næppe byrådet i Randers, der har bedt om at få minkene hertil.