Skift kurs, Venstre
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
CO2-afgifter er absurd for dansk landbrug. Man siger, befolkningen ønsker danske produkter. Krigen i Ukraine viser, at sikkerhed også er landets egen landbrugsproduktion.
Vi er et lille land med en forholdsvis beskeden udledning i sammenligning med de store industrinationer. Vores indsats vil ikke batte noget, men indsatsen vil være enorm bekostelig med mange konsekvenser for den danske befolkning.
Regeringen taler altid om, at industri og landbrug skal betale en afgift, og foreslår ændringer i produktionsmetoderne, men i realiteten er det altid den enkelte forbruger, som kommer til at betale for det, regeringen beslutter.
Det er nemt at bruge andres penge. Men vil befolkningen betale, når gevinsten er nærmest ikke målbar?
Som forhenværende landmand kan jeg kun undre mig over, hvordan tingene bliver afsporet. Jeg har oplevet mange tåbelige tiltag fra det offentlige, som bragte rent ud sagt ingenting. Vi skal være taknemlige for det Danmark, vi har, og vise respekt for befolkningen, naturen og fremtiden. Derfor skal Venstre skifte kurs i sagen om CO2-afgifterne til landbruget.